Jaguar är bilmärket som drabbats allra hårdast av coronapandemin i Sverige. Antalet nyregistrerade Jaguarbilar minskade med 79 procent under januari till augusti i år, jämfört med samma period förra året.
– Det är smärtsamt så klart. Vi väntar på nya modeller och corona kom i princip i skarven när produktionen i Storbritannien skulle komma igång. Och eftersom merparten av våra bilar byggs på de brittiska öarna har vi enorma förseningar av nästan alla våra modeller. Det har helt enkelt inte funnits bilar att sälja, säger Gustav Freij, Sverigechef för Jaguar Land Rover, till Vi Bilägare.
Men snart är det premiärdags för en ny eldriven Jaguar, och märket har dessutom visat upp suven F-Pace som laddhybrid samt en billigare version av elsuven I-Pace.
40 sålda 5-serie för varje XF
Nu kommer även en uppdaterad version av Jaguar XF som utmanar BMW 5-serie och Volvo S90 om köparna i övre mellanklassen. Modellen har bara registrerats i 359 exemplar i Sverige under de senaste tre åren medan BMW registrerat hela 13 985 exemplar av 5-serien.
Ändringarna är till stor del kosmetiska och innefattar bland annat en omdesignad interiör med betydligt bättre kvalitetskänsla och ett modernare infotainmentsystem med 11,4-tumsskärm.
Jaguar XF får också mjukvaruuppdateringar via nätet, bättre ljudisolering, ett bättre kupéfilter och trådlös mobilladdning.
Läs också: Jaguar satsar på interiör av återvunnen plast
Bara tre motorer
På motorsidan har Jaguar bantat ned utbudet rejält. XF och kombimodellen XF Sportbrake finns numera med bara tre motoralternativ, samtliga fyrcylindriga. Dieselmodellen är en mildhybrid. Någon laddhybrid verkar inte vara aktuell.
För att förenkla tillverkningen och spara pengar har Jaguar minskat ned antalet modellalternativ från 64 till 28.
Modell | Effekt | Vridmoment | AWD |
2,0 Diesel | 204 hk | 430 Nm | Tillval |
2,0 Bensin | 250 hk | 365 Nm | Tillval |
2,0 Bensin | 300 hk | 400 Nm | Standard |
Även på utsidan förändras Jaguar XF försiktigt med ny strålkastardesign och annorlunda stötfångare.
Kapar priserna
I England har Jaguar kapat priserna för nya XF för att hålla modellen konkurrenskraftig.
– Det här är ett av de mer konkurrensutsatta segmenten i bilbranschen, särskilt för premiumbilar. Att utmana BMW och Mercedes i detta segment är en väldigt stor utmaning, och det är därför vi nu har mer av en helhetssyn när det gäller vår strategi, säger Scott Dicken, försäljningschef på Jaguar, till Autocar.
Det finns än så länge inga svenska priser för uppdaterade XF.
Läs också: Jaguar fälls för elbilsreklam: ”En suv utan utsläpp”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, motorstorleken måste bli mindre, med turbo eller kompressor.
Jag är så svag för designen, den ser riktigt bra ut. Please Jaguar, make it electric.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.