Uppdatering: BMW iX, som modellen heter, är nu officiell. Du kan läsa mer om den här.
Under onsdagen ska BMW visa upp en ny eldriven toppmodell som hittills gått under namnet iNext, och som redan smygvisats i kamouflerat utförande.
Med iNext vill BMW visa hur nästa steg in i elbilsvärlden kommer se ut.
BMW lanserade tidigt elbilen i3 som bygger på en avancerad plattform helt anpassad för elbilar. Den kommer inte få någon direkt ersättare när den läggs ned. BMW ska istället börja sälja eldrivna versioner av märkets ”vanliga” modeller och först ut blir iX3.
Men vid sidan av den eldrivna X3-suven ska BMW dock hålla liv i de så kallade i-modellerna och där blir iNext en viktig nyhet. Den baseras på en nyutvecklad plattform som ska vara en ”grundläggande byggsten” i BMW:s framtid.
Avancerade system
BMW har släppt bilder på en kamouflerad iNext när den vintertestas i Sverige, men under onsdagen ska modellen alltså premiärvisas officiellt. Storleksmässigt hamnar den i ungefär samma klass som X5 och BMW har fokuserat mycket på olika assistanssystem som ska kunna ta över körningen från föraren under vissa förhållanden.
Tidigare under hösten kom beskedet att BMW iNext skulle byta namn till iX och får en effekt på över 600 hk. Tre olika versioner ska finnas tillgängliga vid produktionsstarten i juli 2021.
En spännande detalj som BMW iX kan bli först med är ”pekkänsliga” material. Istället för att bara styra bilens finesser med en pekskärm är materialen i bilens kupé beröringskänsliga och föraren kan därmed styra vissa funktioner bara genom att vidröra en panel.
”Driver branschen framåt”
BMW:s utvecklingschef Frank Weber har sagt att iNext ska visa vart märket är på väg både hårdvaru- och mjukvarumässigt.
– Tekniken i den modellen kommer sedan gradvis byggas in i alla modeller. Det är vi som driver hela branschen framåt och sätter standarden, har han sagt.
Läs också: BMW:s modellplaner avslöjade – flera nya elbilar på ingång
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan alla ställer sig nu är: Kommer den att brinna? De får ju både diesel och laddhybrider att skapa lågor så lyckas de även med denna kluns?
@L. Mäkinen, jag trodde frågan det var om den skulle ha en ännu större grill!
Är det verkligen något att fundera över? Europarekord i grill är väl självskrivet?
Ytterligare fullständigt onödig produkt.
Beröringskänsliga material :) kan bara skratta åt all galenskap man hittar på som skall vara nödvändiga för att framföra en bil.
Jag tänkte på samma sak som Guran, vågar man sätta sig i en sådan här? Tänk om man kommer åt något och så händer det omedelbart nånting fullkomligt oönskat,
Men spännande verkar det ändå!
Varför tar de fram alla dessa onödiga modeller som vi egentligen inte behöver? Känns som en lekstuga, fattar inte BMW att det brinner i ytterväggarna på stugan? Börja ta fram energisnåla och miljövänliga modeller som vanligt folk har råd med och lägg ner allt trams.
Vargen, det är ett spel för galleriet, en sorts ögonfröjd som tjänstgör som lockbete istället för de otidsenliga lättklädda godispraliner som användes förr.
Men det är främst en marknadsundersökning för att se reaktionen på nya former och tekniska innovationer.
Vargen: Ja en anledning kan ju vara att BMW bedömer att det finns några som vill köpa produkten. Och därmed finns det ett behov att möta. Ganska enkelt att förstå, även om man själv inte är i behov av en sådan här bil.
Alltså i sedvanlig ordning, vidga vyerna och förstå att alla inte bara vill äta sura godisar. Det finns folk som även gillar salt, sött och kanske inget godis alls.
MVH AL
"Det är vi som driver hela branschen framåt och sätter standarden"
Det verkar som alla bilmärkens utvecklingschefer säger/tycker så, möjligen inte Dacia om dom har någon;-)
Håller med vargen:
Hoppas så få som möjligt köper dessa klunsar så blir de nedlagda så småningom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.