Nästa artikel
Premiär för Hummer EV – här är nya terrängelbilen med över 1 000 hk
Nyheter

Premiär för Hummer EV – här är nya terrängelbilen med över 1 000 hk

Publicerad 21 oktober 2020
Med en effekt på över 1 000 hästkrafter väcker General Motors liv i det insomnade märket Hummer. Planen är att bli bäst på terrängkörning.

Få bilmärken symboliserar amerikanskt överflöd som Hummer. Märket som först byggde militärbilen Humvee gick sedan över till att ta fram mer civila modeller under General Motors paraply.

Men lika mycket som Hummers försäljning ökade under det tidiga 2000-talet tack vare flitig exponering i rapvideos och tv-serier, lika mycket sjönk den när bensinpriset rusade och finanskrisen blev ett faktum. Hummer skrotades, men nu väcks märket till liv igen.

Den här gången blir Hummer ett helt eldrivet bilmärke men den kantiga machodesignen blir kvar. Hummer EV är en nyutvecklad pickupmodell som ska utmana Rivian och Tesla Cybertruck.

Under natten mot onsdagen visade GM upp den nya Hummerelbilen. Modellen lär förmodligen väcka känslor hos många med sin design.

– Namnet Hummer kan polarisera många, det är en sak som är säker, säger Phil Brook, marknadschef för GMC, till The Verge.

Läs också: GM ska ta in på Tesla med smart elbilsbatteri

Hummer EV får ett imponerande vridmoment på hela 15 591 Nm. Men den siffran anger inte klassiskt ”motorvridmoment” utan något som kan beskrivas som ”hjulvridmoment”. Siffran för motorvridmoment är ännu inte officiellt men blir förmodligen mycket lägre.

Borttagbart tak

Hummer EV får en extremt kantig design med takpaneler som kan tas bort vilket gör bilen till något så ovanligt som en sorts ”pickupcabriolet”. Panelerna kan förvaras i frunken, det främre bagageutrymmet.

GM skryter framför allt om terrängkapaciteten. Bilen ska klara 46 centimeter höga hinder och den kan vada genom 61 centimeter djupt vatten. Grova terrängdäck är standardutrustning och ännu grövre däck finns som tillval.

På insidan fortsätter det kantiga temat. Bilen har digitala instrument med en 12,3-tumsskärm samt en liggande och ”flytande” infotainmentskärm på 13,4 tum. Där får föraren tillgång till Hummers så kallade Ultravision-system som filmar omgivningen runt bilen med 18 kameror – det kan behövas med tanke på hur stor bilen är.

För den som vill hålla sig på vägen istället för i terrängen får Hummer EV tillgång till GM:s senaste Super Cruise-system som gör att föraren kan ta händerna från ratten längs 30 000 mil väg i USA och Kanada.

Läs också: Så funkar ”krälande krabbläget” i Hummers nya elbil

Hummer EV har en stor frunk med plats för de borttagbara takpanelerna. Bilen går officiellt under GM:s märke GMC. Den ska byggas i en nyrenoverad fabrik i Detroit som kallas Factory Zero.

Upp till t​​​​​re elmotorer

Hummer EV kommer i flera olika versioner med upp till tre elmotorer, som konkurrenten Tesla Cybertruck. Här ligger effekten på upp till 746 kW (1 014 hk) och terrängbjässen ska därmed klara 0–60 mph (96 km/tim) på tre sekunder.

På klassiskt amerikanskt manér har GM döpt launch control-systemet som skjuter iväg bilen till ”Watts of Freedom”. Det finns även ett system som gör att Hummer EV kan kräla fram diagonalt som en krabba och bilen kan dessutom höjas med 15 centimeter i ett särskilt läge för tuff terräng. Underredet har särskilda skyddspaneler för att undvika skador på batteriet.

Batteripaketet bygger GM:s nya modulära system som kallas Ultium. Räckvidden blir 56 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Bilen klarar snabbladdning på upp till 350 kW.

Lanseringsversionen går loss på 113 000 dollar men billigare versioner med färre motorer och mindre utrustning följer senare. Hummer EV ska förmodligen inte importeras officiellt till Sverige men eventuellt kan bilen dyka upp hos icke-auktoriserade bilsäljare.

Läs också: Se upp, Cybertruck – här kommer ”Raptor-Teslan”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.