Fyra meter över vägen med 1 400 passagerare. Här är bussen som tar sig fram ovanför bilarna.
Bilköerna ringlar sig långa från världens storstäder och problemen med trängsel och utsläpp blir allt större.
Kinesiska Shenzhen Hashi Future Parking Equipment har en okonventionell lösning på problemet.
Fyra meter upp
De har utvecklat en buss som kan transportera upp till 1 400 passagerare fyra meter ovanför vanliga bilvägar.
Bussen tar sig fram på räls eller vanliga hjul och står på ben som kan liknas vid en bockkran.
Där kan den nå en hastighet på 60 km/tim och belastar samtidigt inte vägen.
Bussens bredd sträcker sig över två körfält och bilar som är högst två meter höga har fritt fram att köra under bussen.
Om bilarna som vill köra under skulle vara för höga larmar bussen i god tid.
Solenergi
Passagerarna kan kliva på vid höga hållplatser där bussen samtidigt laddas med solenergi.
Därefter kan den på el köra vidare till nästa perrong.
Skulle olyckan vara framme kan bussen likt ett flygplan evakueras med upplåsbara ramper.
Shenzhen Hashi Future Parking Equipment menar att bussen är mer effektiv och bara kostar en tiondel jämfört med tunnelbana.
Senare i år inleds bygget av en bana som sträcker sig 186 kilometer utanför Peking.
Diskutera: Vad tycker du om bussar ovanför vägen?
Se film:
Kinesiska Shenzhen Hashi Future Parking Equipment har en okonventionell lösning på problemet.
Fyra meter upp
De har utvecklat en buss som kan transportera upp till 1 400 passagerare fyra meter ovanför vanliga bilvägar.
Bussen tar sig fram på räls eller vanliga hjul och står på ben som kan liknas vid en bockkran.
Där kan den nå en hastighet på 60 km/tim och belastar samtidigt inte vägen.
Bussens bredd sträcker sig över två körfält och bilar som är högst två meter höga har fritt fram att köra under bussen.
Om bilarna som vill köra under skulle vara för höga larmar bussen i god tid.
Solenergi
Passagerarna kan kliva på vid höga hållplatser där bussen samtidigt laddas med solenergi.
Därefter kan den på el köra vidare till nästa perrong.
Skulle olyckan vara framme kan bussen likt ett flygplan evakueras med upplåsbara ramper.
Shenzhen Hashi Future Parking Equipment menar att bussen är mer effektiv och bara kostar en tiondel jämfört med tunnelbana.
Senare i år inleds bygget av en bana som sträcker sig 186 kilometer utanför Peking.
Diskutera: Vad tycker du om bussar ovanför vägen?
Se film:
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Smart!
Synd att vi Svenska inte är så smarta !
60 km/h känns ju inte så lockande
En ovanligt genomtänkt lösning. Bara en sån sak som de där bågarna som finns längs färdvägen för att ange övriga fordons begränsningsmått.
Presentatören sa många vettiga saker... öh, tror jag.
De enda invändningen jag skulle kunna tänka mig är att det blir onödigt stora passagerarutrymmen, men blir det billigare än tunnelbana, så...
Emil, vad är det som inte är bra med 60 km/h? Är det för långsamt eller för snabbt? Snabbare bör det inte gå med tanke på övrig stadstrafik och långsammare behövs nog inte.
Tvärbanan i Stockholm torde knappast gå snabbare, hur som helst.
En sak som jag inte förstår är varför man begränsar höjden på de fordon som kör under till två meter?
Ska man nu bygga ett nytt system så ska man väl inte medvetet förse det med begränsningar i onödan.
Bra för tågtrafikanterna som kan lifta vidare efter att tågen havererat.
Jag har alltid sagt att asiatisk teknologi är väldigt bra! Många kritiserade t e x kina, speiellt Europa, för att dem hade sämre kvalitet.Men Asien visar åter att dem är långt före!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.