I vår lanserar Mercedes tredje upplagan av roadstermodellen SLK, som liksom sina föregångare begåvats med ett vikbart plåttak.
Nya Mercedes SLK kan dock utrustas med ett glastak vars genomsikt kan justeras med ett reglage på instrumentpanelen. Taket går under namnet ”Magic Sky Control” och Mercedes utlovar känslan av att åka nedcabbat.
Mercedes uppger också att åtskilliga timmar tillbringats i vindtunnlar för att förbättra bilens aerodynamik och sänka luftmotståndet. Trots det är fronten tydligt uppåtstående, med den karaktäristiska stjärnan i mitten på grillen.
Säljstart i april
Tre direktinsprutade bensinmotorer med stopp/start-system står till förfogande: En ny V6:a på 3,5 liter och 306 hästkrafter eller en fyrcylindrig maskin på 1,6 liter som ger antingen 184 eller 204 hästar. Jämfört med dagens motsvarigheter har motorerna blivit upp till 25 procent snålare.
Toppmotorn klarar en toppfart på 250 km/tim och sprinten från noll till hundra på 5,6 sekunder. Förbrukningen anges till 0,71 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 167 gram/km.
Andra nyheter är tre olika fjädringssystem och förbättrat turbulensskydd bakom sittbrunnen. Kvar sedan tidigare finns systemet ”Air Scarf” som sprutar varmluft ur nackstöden.
Nya Mercedes SLK börjar säljas i april och priserna börjar från 393 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes SLK?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
redigera till uppfällt
Tack för det påpekandet! Nu åtgärdat.
/Fredrik Diits Vikström Vi Bilägare
Om jag vinner typ 15 000 000 på Lotto ska ett nytt hus byggas och en sådan här "Lek-Merca" införskaffas som polare till E-Klasskombin. Och så ska frugan "påtvingas" en ny C-Klasskombi. Till detta ska ett garage för fyra bilar byggas - den fjärde gatan ska användas som något slags allt-i-allo. De resterande typ 10 millena ska bara sparas som en trygg backup. Ljuvlig bil, denna!
Superläcker! Snyggaste SLK hittills. Mercedes slår det mesta.
Trubbig nos behöver inte betyda sämre luftmotstånd, tvärt om. Dessutom bryr sig inte luften om från vilket håll betraktaren tittar på formen. Formen är lika viktig även sett uppifrån eller allt där emellan.
Glastak är jag dock skeptisk till. Vad händer om man voltar? Nog brukar glas gå sönder före plåt alltid. När Mercedes presenterade sin SL version R129 i slutet på 80-talet, lade man den på taket med HT:n på och drog runt en asfaltsbana för att demonstrera varför man gjorde den i plåt.
0,71 liter/mil för en så opraktisk bil är mkt idag. Miljö går före mer hk än grannen. Men det är ju en Mercedes så den lär snart rosta sönder... Men det är synd det med, blir ju mkt utsläpp som fann när en sådan ny, avancerad bill tillverkas. Tacka vet jag Toyota. <3
Jolle No1: Är 0,71 liter/mil mycket när det sitter 306 hk under huven?
Och varför ska denna bil rosta sönder så snart? Inte särskilt nyanserad hjärna i dig, inte. Och hur mycket utsläpp blir det när en Lexus tillverkas då? Usch för gapiga typer.
Min Totota är snål.
bara 63 amg som e lönt bögmotorer dom andra...
0,71 blandadkörning är för den sexa som är starkaste motorn. De andra är än snålare. Och snålast är de med automatlåda. Och då är det en riktig automatlåda. Även på landsvägskörning är de snålare än manuella, 0,49 för en SLK 200. Det är väldigt fina värden på en bil som gör 0-100 på 7 sek.
Och du Jolle No1, Mercedes-Benz är den enda biltillverkare i världen som tilldelats miljöcertifikat enligt ISO-normen. De utsläpp du talar om kommer snarare från din mun.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.