
Det börjar dyka upp allt fler elbilsmodeller i olika storleksklasser. Barnfamiljer som inte vill åka suv har fått flera nya modeller att välja på, bland annat Opel Combo-e Life som presenterades tidigare i februari.
Syskonmärket Citroën som ingår i samma koncern har nu visat upp en motsvarande modell, e-Berlingo, som är en eldriven och ”civil” version av transportbilen Berlingo med generösa utrymmen och plats för upp till sju personer.
Citroën e-Berlingo bygger på plattformen e-CMP precis som Peugeot e-208, Opel Corsa-e och nya Citroën e-C4. Bilen har en elmotor som driver framhjulen på 136 hk och 260 Nm. Toppfarten är begränsad till 135 km/tim.

Trots att e-Berlingo alltså bygger på en transportbil har den flera nya teknikfinesser som annars inte brukar finnas i klassen, till exempel head up-display och digitala instrument med en 10-tumsskärm.
Räckvidden är som bäst 28 mil enligt WLTP-körcykeln tack vare ett batteripaket på 50 kWh. Citroën e-Berlingo klarar snabbladdning på upp till 100 kW.
Det finns hela 26 olika förvaringsutrymmen i bilen och bagagevolymen ligger på mellan 775 och 1 050 liter beroende på version.
Citroën e-Berlingo börjar levereras under andra halvåret 2021. Priserna är inte klara.
Elbilar får 70 000 kr i bonus efter den 1 april om regeringens förslag går igenom. Citroën Berlingo med förbränningsmotor får en förhöjd fordonsskatt på upp till 8 394 kr per år under de första tre åren – en total straffskatt på 25 182 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.