Nästa artikel
Citroën e-Berlingo är en ny eltransportbil som slipper straffskatt
Nyheter

Citroën e-Berlingo är en ny eltransportbil som slipper straffskatt

Publicerad 18 januari 2021
Citroën lanserar en eldriven transportbil i kompakt format med värmepump och dragkrok. Dessutom kommer den undan en rejäl straffskatt.

Förra året blev historiskt dåligt för transportbilsförsäljningen. Den backade med hela 42 procent, enligt siffror från Bil Sweden.

Det beror både på coronapandemin som innebär att många småföretag drar åt svångremmen och på bonus/malus-systemet där transportbilar kan ha en fordonsskatt på över 10 000 kr om året. 

I april görs dessutom bonus/malus om med ännu högre straffskatt. Det drabbar transportbilar extra hårt eftersom de inte alltid har den senare motortekniken för att sänka utsläppen.

Det dyker upp allt fler eldrivna transportbilar där straffskatten försvinner helt och ersätts av en bonus på 60 000 kr (eller 70 000 kr efter den 1 april om det nya förslaget går igenom).

Genom att välja den eldrivna versionen kommer köparna undan en fordonsskatt på över 40 000 kr för tre år

Nu finns även Citroën Berlingo med eldrift i två olika längder och byter då namn till e-Berlingo. Den börjar säljas under fjärde kvartalet 2021 och kompletterar de större modellerna e-Jumpy och e-Jumper.

Genom att välja den eldrivna versionen kan Berlingoköparna komma undan en fordonsskatt på mellan 6 674 och 10 893 kr per år under de första tre åren, eller 8 685–13 778 kr per år när bonus/malus görs om. Totalt innebär det mellan 20 022 och 41 334 kr för tre år.

Citroën e-Berlingo har laddkontakten på vänster bakskärm och en räckvidd på upp till 27,5 mil enligt WLTP-körcykeln. 50 kWh-batteriet är placerat under lastutrymmet och stolarna. Lastutrymmet ska därmed vara lika stort som i dieselmodellen. Högsta lastvikt är 800 kilo och maximal släpvikt är 750 kilo.

Bilen kan laddas med 11 kW och snabbladdas med 100 kW. Batteriet är vätskekylt och dessutom finns en värmepump som ska ge längre räckvidd i kallt klimat. Citroën har batterigaranti på åtta år eller 16 000 mil som garanterar 70 procent av kapaciteten.

Läs också: Ännu högre skatt för transportbilar – kan kosta över 20 000

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.