Under sommaren visade Audi upp en ansiktslyft version av suven Q5, som konkurrerar mot bland andra Volvo XC60 och BMW X3.
I helgen blev även Audi Q5 Sportback officiell, en tuffare coupéversion med slank taklinje för att ge ett smidigare intryck.
Audi Q5 Sportback blir tekniskt sett lik ”vanliga” Q5, med några mindre förändringar. Den största skillnaden är förstås bakpartiet som fokuserar mer på design och utseende än på att erbjuda största möjliga bagageutrymme. Utrymmet i bagaget minskar med 40 liter jämfört med Q5.
Coupésuvar är ett segment som växer kraftigt och det är inte så konstigt att Audi Q5 nu kommer med ”coupékaross”. Även BMW, Mercedes och flera andra märken erbjuder konkurrenter i samma klass.
Sportfjädring
Audi Q5 Sportback ska – som namnet antyder – upplevas som sportigare än vanliga Q5 och får därför en något annorlunda front med egen grilldesign hämtad från S-modellerna. Som tillval finns 21-tumsfälgar som är exklusiva för Q5 Sportback. Bilen har sportfjädring som standard.
De nya bakljusen har så kallad OLED-teknik och kan lysa upp kraftigt om bilen bakom kommer för nära.
Coupéversionen av Q5 kommer med både fyr- och sexcylindrig dieselmotor samt flera fyrcylindriga bensinalternativ. Några av modellerna har mildhybridteknik och senare kommer modellen också som laddhybrid. Framhjulsdrift är standard på instegsmodellen medan övriga modeller får fyrhjulsdrift.
Audi Q5 Sportback byggs i Mexiko och säljstarten är planerad till december. De första leveranserna beräknas till sommaren 2021.
Läs också: Audi Q5 uppdateras – här är tekniknyheterna
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snälla Audi när kommer cabben?
När kommer A2?
När kommer H2O?!
I avgasröret på en Vätgasbil kommer J2O !!!
Gillar inte alls dessa klumpar till bilar.
Alla trender brukar bytas ut till nåt annat.
Frågan är när det sker för SUV:ar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.