Audi har visat upp en ny generation av viktiga suv-modellen Q5, som utmanar Volvo XC60 och Tesla Model Y om suv-köparna.
Största nyheten är att Audi Q5 numera bygger på VW-koncernens så kallade PPC-plattform som den delar med Audi A5. Även designen är ny och innerutrymmena ska vara större.
Interiören har gjorts om med ett nytt infotainmentsystem baserat på Googles operativsystem Android samt pekkänsliga knappar för exempelvis strålkastare, elspeglar och elstolar på dörrsidan. Klimatanläggningen styrs via pekskärmen men det finns åtminstone ett fysiskt volymvred.
Mest uppseendeväckande är kanske att Audi Q5 lanseras med bensin- eller dieselmotorer, utan något laddbart alternativ – åtminstone vid säljstarten. Det är intressant med tanke på att antalet nyregistrerade dieselbilar minskat rejält i Europa de senaste åren.
En laddhybrid ska dock anlända senare och då lär den få relativt lång elräckvidd på omkring tio mil. I nuläget är motorerna i Audi Q5 mildhybrider med 48-voltsteknik och ett batteripaket på 1,7 kWh.
Först ut på den svenska marknaden blir en fyrcylindrig dieselmotor på 204 hk med fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda. Den kostar från 599 000 kronor. Det innebär ett prispåslag på över 120 000 kronor jämfört med förra generationen enligt Skatteverkets nybilsprislista. Modellen får en förhöjd fordonsskatt på mellan 12 000 och 14 300 kronor om året de första tre åren.
Audi Q5 tillverkas inte i Tyskland utan i Mexiko. På andra marknader erbjuds den också med två bensinmotorer – en fyrcylindrig och en V6:a – men det är oklart om de kommer till Sverige.
Kommentarer till artikeln (16)
- 2024-09-04 13:56 Christer skrev: Vader99…
- 2024-09-03 17:46 Vader99 skrev: Christer…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.