Nästa artikel
Premiär för nya Audi A6 e-tron: Fokus på aerodynamik
Nyheter

Premiär för nya Audi A6 e-tron: Fokus på aerodynamik

Publicerad 2024-08-01 15:00 (uppdaterad 2024-08-06 15:17)
Audi har presenterat nya A6 e-tron med lång räckvidd, lågt luftmotstånd och många funktioner.

Audi har lanserat nya eldrivna A6 e-tron, både som Sportback och Avant (sedan och kombi). Enligt den tyska biltillverkaren har fokus på karossen legat på dynamik, progressivitet och elegans. Varselsljusen och kylargrillen gör att modellen ser låg och bred ut på vägen. Den ska även se låg ut från sidan. Dessutom har Sportback-versionen ett lågt luftmotstånd med ett cw-värde på 0,21, medan Avant-versionen har ett värde på 0,24.

A6 e-tron levereras med 20 tums-fälgar för utrustningsnivån Proline, och 20-tums femekrade tripodfälgar i grafitgrått till S-Line. 19-tumsfälgar finns som tillval. Vid lanseringen finns upp till åtta olika exteriörfärger tillgängliga.

Interiören är enligt Audi konsekvent inriktad på användarnas behov. Infotainmentsystemet består av Audi Virtual cockpit på 11,9 tum och en pekskärm på 14,5 tum. De bildar tillsammans med en 10,9 tum stor passagerardisplay en digital scen. Den sistnämnda skärmen har ett ”privatläge” som gör att framsätespassageraren kan titta på serier eller filmer utan att distrahera föraren. Som tillval finns även en Argument Reality head-up-display. Kunderna kan även välja till även ett panoramaglastak, som med ett knapptryck blir ogenomskinligt.

Båda modellerna är utrustade med ett nyutvecklat littumjonbatteri med en bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto). Därmed har A6 Sportback e-tron performance en räckvidd på 75 mil, medan A6 Avant e-tron performance klarar av 72 mil.

Audi A6 Sportback/Avant e-tron har en systemeffekt på upp emot 367 hästkrafter (270 kW). Elförbrukningen vid blandad körning är 14.0 – 17.9 kWh/100 km enligt WLTP. Accelerationen 0–100 km/h klaras av på 5,4 sekunder, medan topphastigheten är 210 km/tim.

Audi S6 e-tron har en systemeffekt på 503 hästkrafter (405 kW) och en förbrukning på 15,7 - 17,4 kWh/100 km vid blandad körning. Accelerationen klaras av på 3,9 sekunder och topphastigheten är 240 km/tim. Räckvidden är 67 mil för S6 Sportback e-tron, medan 64 mil för S6 Avant e-tron.

Modellen levereras med 800-voltsteknik och en maximal laddeffekt på 270 kW. A6 Sportback e-tron performance kan laddas från 10 till 80 procent på 21 minuter. Om en laddstation använder 400 V-teknik kan bilen laddas med så kallad bankladdning. Batteriet är då uppdelat i två banker med vardera 400 volts spänning som sedan laddas parallellt med upp till 135 kW. Växelströmladdning är möjligt med upp till 11 kW.

En intressant funktion som den adaptiva luftfjädringen har är effektivtetsläget i Audi Drive Select där karossen sänks med två centimeter beroende på hastigheten, vilken förbättrar bilens aerodynamik.

Vid marknadslansering kommer A6 e-tron Perfoormance finnas med bakhjulsdrift, och S6 e-tron med fyrhjulsdrift, både som Sportback och Avant.

I september är det säljstart för A6 e-tron performance och S6 e-tron, både som Sportback och Avant. Priserna för Audi A6 Sportback e-ton Performance i Proline-versionen börjar vid 839 900 kronor, och 859 900 kronor för A6 Avant e-tron performance. Audi S6 Sportback e-tron kostar från 1 157 200 kronor, medan S6 Avant e-tron kostar från 1 177 200 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (17)

  • 2024-08-03 16:44 Extrem tråkig design, lika…
  • 2024-08-02 17:52 Extremt snygg Audi som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.