Det finns inte särskilt många gasdrivna bilar till salu i Sverige och efterfrågan är betydligt mindre än för exempelvis elbilar. Men för den som inte har möjlighet att ladda sin bil kan en bil som tankas med biogas vara nästan lika bra ur ett klimatperspektiv.
Både Volvo och Mercedes har lagt ned utvecklingen av gasbilar och även Volkswagen ska på sikt sluta med tekniken. Men hos Audi är gasbilarna fortfarande vid liv.
Nu lanseras nya Audi A3 med gasdrift och döps då till ”30 g-tron”. Den har en bensinmotor på 1,5 liter som använder den så kallade Millercykeln och ger 131 hästkrafter och 200 Nm.
Cylinderhuvud, insprutningssystem, turboladdare och katalysator har anpassats för gasdrift. Motorn startar alltid på gasdrift och tillför bara bensin i specifika fall. Om gasen är på väg att ta slut byter motorn själv till bensindrift men tanken är på bara nio liter, så det gäller att ha framförhållning om du ska åka i ett område med få gasmackar. Bensintankarna har gjorts mindre för att prioritera gasdriften, enligt Audi.
Det är också något som vår provförare Klas Skarin anmäkte på vid provkörningen av Audi A4 som gasbil. ”I praktiken gör det bilen oanvändbar i stora delar av landet”, skrev han.
Bränslenivån i tankarna visas i den instrumenten och de två påfyllnadsrören för gas och bensin är placerade under samma tanklucka.
Kortare räckvidd
Räckvidden enligt WLTP-körcykeln är 44 mil på gasdrift vilket är kortare än för motsvarande bensin- eller dieselmodell, men å andra sidan blir utsläppen lägre om bilen tankas med biogas.
För några år sedan drabbades gasbilar från flera märken av stora rostproblem som kan få allvarliga konsekvenser. De nya gastankarna som används i A3 g-tron är enligt Audi tillverkade av komposit med två olika lager (ett av kolfiberförstärkt komposit och ett av glasfiberförstärkt komposit). Det yttre lagret har även en funktion som innebär att det skiftar till mjölkvitt om det skulle skadas, vilket gör eventuella skador lättare att upptäcka.
Audi A3 30 g-tron har dubbelkopplingslådan S-tronic som standard och kostar från 331 700 kronor. Den är berättigad till 10 000 kronor i miljöbonus och tjänstebilister får förmånsvärdet nedsatt till 1 278 kronor i månaden vid 50 procent marginalskatt.
Läs också: Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.