Porsches toppversion Panamera Turbo S E-Hybrid har laddhybriddrivlina. Det innebär 680 hästkrafter och 850 Newtonmeter.
Panamera Turbos V8 på fyra liter får i den laddbara varianten en elektrisk motorkompis. Det extra krafttillskottet gör att den fyrhjulsdrivna bilen accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 3,4 sekunder.
Tar man det lite lugnare kan bilen köras enbart på el upp till 50 kilometer i timmen. Toppfarten är 310 kilometer i timmen. Bilen startas på eldrift och kan köras utsläppsfritt i upp till fem mil.
Svenska priserna börjar på 1.850.000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Tar man det lite lugnare kan bilen köras enbart på el upp till 50 kilometer i timmen. Toppfarten är 310 kilometer i timmen. Bilen startas på eldrift och kan köras utsläppsfritt i upp till fem mil.
Svenska priserna börjar på 1.850.000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"och kan köras utsläppsfritt i upp till fem mil."
ViB slirar (som vanligt?) lite på sanningen när det gäller bilars eldrift. Elen som finns i batterierna och som driver bilen har inte uppstått ur tomma intet utan måste ha genererats någonstans. Oavsett om det skett med solkraft, vattenkraft, kolkraft eller av bilens egen förbränningsmotor så har det uppstått utsläpp någon gång i kedjan.
Riktigt snygg formgivning. Porsche hade liten dipp designmässigt för några år sedan men det känns verkligen som dom hittat tillbaka på rätt väg.
"insane mode", och batteriet är tomt på 1 mil?
Är det VAGs (Audis) V8 i den bilen eller är det Porsches egna tro?
Draxon, det är VAG's V8. Porsche är lika mycket VAG som Audi och alla andra märken i koncernen.
http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/porsche-reveals-new-542bhp-v8-petrol-engine
Tackar för infot.
Känns som en annan klass än Tesla (som jag verkligen gillar för deras innovativaste) - men så kostar den en bit till, också.
Körsträckan på el imponerar inte, men kan räcka till vardags. Det är ju så man måste tänka när det gäller dessa hybrider. Man klarar sig normalt på el och på långkörningarna (som väl denna bil är mest lämpad för) slipper man räckviddsångest.
Nu hävdar visserligen vana elbilsanvändare att räckvidden i praktiken inte är något problem, men det krävs nog ett positivt tänkande och en hel del äkta pionjäranda för att anpassa sina fikapauser till laddningsstationerna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.