Porsche har kommit med en ny laddbar Panamera.
Lånar teknik från 918 Spyder och kan köras helt utsläppsfritt i upp till fem mil.
I slutet av juni presenterades nya Panamera. Nu kommer nyheten om att det även blir en laddbar variant. 4 E-Hybrid har en räckvidd på 5 mil enligt Porsche och har lånat hybridtekniken från 918 Spyder. Fyrhjulsdrivna Panamera 4 E-Hybrid startar alltid på enbart eldrift och kan sedan köras uteslutande på den 100 kW starka elmotorn i en hastighet på upp till 140 kilometer i timmen. Batteriet tar drygt 6 timmar att ladda i vanligt vägguttag. Med trefasuttag kapas tiden till 3,6 timmar.
Om elmotorn samverkar med den bensindrivna 2,9 liters V6:an med biturbo får föraren tillgång till 462 hästkrafter och det maximala vridmomentet 700 Newtonmeter. Hastigheten 100 kilometer i timmen nås på 4,6 sekunder och toppfarten är 278 km/tim.
Enligt NEDC-körcykeln är bränsleförbrukningen 2,5 liter per 100 kilometer och koldioxidutsläppet 56 gram per kilometer. Panamera 4 E-Hybrid är beställningsbar nu och kommer till Sverige i början av november. Priserna startar på 980 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Panamera 4 E-Hybrid?
Om elmotorn samverkar med den bensindrivna 2,9 liters V6:an med biturbo får föraren tillgång till 462 hästkrafter och det maximala vridmomentet 700 Newtonmeter. Hastigheten 100 kilometer i timmen nås på 4,6 sekunder och toppfarten är 278 km/tim.
Enligt NEDC-körcykeln är bränsleförbrukningen 2,5 liter per 100 kilometer och koldioxidutsläppet 56 gram per kilometer. Panamera 4 E-Hybrid är beställningsbar nu och kommer till Sverige i början av november. Priserna startar på 980 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Panamera 4 E-Hybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nånting som känns skumt med det här. Kommer verkligen såna här bilar laddas i praktiken. Eller är det bara ett sätt att klara miljöregler från tillverkarens sida.
Det är iallafall en bil som går att ladda.
Nej Vidstige, nog inget skumt. Det är en laddhybrid vilket ligger helt i tiden.
För att utnyttja bilens potential krävs ju att man laddar den, så nog är en Porsche-ägare mån om att göra det.
@Vidstige, bilen går att köra i hybridläge ala Prius också. Du måste inte ladda den varje natt.
Det stora felet måste ju vara NEDC-körcykeln som gör "miljöbilar" eller "supermiljöbilar" av dessa hästkraftsstinna maskiner. För vem tror att dessa kommer att köras på 0,25 l/mil i snitt över året...
Miljöbil för nästan en miljon kronor...
Det krävs motivation och vilja för att köra på bara el, min motivation är att jag slipper betala så mycket i skatt det gör att jag orkar plocka fram sladden varenda gång jag ser ett eluttag :)
Den nya bilen ser väldigt mycket finare ut än dagens hemska, bakpartiet ser väldigt mycket bättre ut. Och med en schysst drivlina! kan man höja bilen och ställa om fjädringen till supermjuk tro, skulle vara skönt att kunna välja inställning efter humör och vägens beskaffenhet
Panamera 4 E-Hybrid är ju faktiskt en riktigt skön kompromiss, du får 3 bilar i en.
De korta turerna kan ju köras med el och sliter mindre på förbränningsmotorn vilket i sin tur gynnar oss människor då serviceintervallen blir längre och mindre utsläpp vid kortare körningar.
Sen finns det ju ett incitament att ladda bilen, ska man ut och köra fort så jobbar ju el-motorn ihop med förbränningsmotorn.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.