Posten har fått det första exemplaret av den batteridrivna elbilen Mercedes Vito E-CELL. Elmotorn är på 60 kW (82 hk) med ett maximalt vridmoment på 280 Nm. Toppfarten är begränsad till 80 km/tim men bilen är kvick i stadstrafik då elmotorn levererar maximal dragkraft redan från start.
Motorn får ström från litiumjonbatterier, placerade i golvnivå. Laddningstiden är fem till sex timmar på trefas/400 Volt kraftuttag och räckvidden cirka 130 km.
Vito E-Cell har samma lastvolym som andra Vito men batteriernas vikt begränsar lastkapaciteten till 750 kilo. Transportbilen kan inte köpas, bara långtidshyras i fyra år eller 8 000 mil.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Vito E-Cell?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra val av Sveriges största åkeri. De vet att kvalité lönar sig. Här får de tillfälle att prova Mercedes E-Cell som bjuder på modern teknik.
HAHA
Det är knappast bättre kvalitet på Vito än nåt annat. Värdelös på vintern är den dessutom. Man kan ju hoppas att de placerat batterierna långt bak så kanske den tar sig framåt.
http://www.blocket.se/ostergotland/Mb_sprinter_318_cdi_38481021.htm?ca=15&w=3
Ha! Ni kan prata om både vinteregenskaper och rost. Mercedes håller klart bättre än sina konkurrenter. Jag har mycket stor erfarenhet av detta. Säg Renault och Ford och ni tappar förtroendet totalt.
Talar man kvalité så pratar man inte om total felfrihet utan hur mycket bättre de håller jämfört mot konkurrenterna.
Jag säger Renault och Ford Thommys? Och att Vito skulle vara nån slags måttstock i klassen håller jag absolut inte med om, snarare tvärtom. Rost och problem med växellådor och turboras har präglat modellen samt en sammansättningskvalitet med mycket att önska. Master, Transit och Transporter är samtliga bättre alternativ.
Rålle G. Tyvärr, Master, Transit är fordon som går hyfsat upp till 20-25.000 mil sedan gäller ju mer du kör desto större blir skillnaden (Transporter har en bättre klass än dessa två).
Ta bara en sådan enkel sak som ett hjullager. På en Transit, där det inte alls är ovanligt att byta hjullager fram, kan du inte få ur det om du inte har en dyr specialpress, fast det är inte meningen att man ska göra så egentligen utan man ska byta hjulupphängningen. På en Mercedes, där det är ovanligt med hjullagerbyten, är det enkelt att byta endast lagret.
Eller ta t ex bakljusen på en Transit, korrosionsskyddar du inte hela elarrangemanget när bilen är ny åker du snart på att byta hela paketet. Du behöver aldrig göra så på en Mercedes.
Andrahandsvärdet. En uttjänt Transit får du i runda tal 5.000 kr för om du ens får det som är ca 5-6 år gammal. En Mercedes ligger på ca 50-60.000kr. Det kommer afrikaner som köper upp Mercedes transportbilar, hur slut dom än är. En Ford vill de inte ens se. Nu talar jag om fordon som går yrkesmässigt hela dagarna och inte några som hantverkarna småkör med. På en Master har jag varit med om att byta motor efter bara 12.000 mil då den skar.
Jag säger inte att Mercedes är felfria, men det är bra mycket bättre än dessa två både vad gäller konstruktionslösningar och kvalité. Du spar in allt en Mercedes kostar extra med färre reparationer och stillestånd samt snabbare service.
@ Thommys:
Tror att du överdriver, hrm, något! Efter en snabb koll på bytbil och blocket så kan jag konstatera att Viton möjligtvis ligger 5-10 % högre i pris som sex år begagnad jämfört med konkurrenterna. Som ny är den klart dyrast så ekonomiskt sett är den knappast bäst.
Dessutom har den haft en hel del problem också vilket du borde känna till.
Just byggnadsmässigt och andrahandsvärdesmässigt är kanske Vito'n bättre än franskorna och Ford.
Men det tål att upprepas - det är en FRUKTANSVÄRT dålig vinterbil om man inte har ett par hundra kilo last i jämt. Vet inte hur många gånger jag fastande förra året och året innan det med den jävla bilen. ACn rasade efter 4 år dessutom.
Åker nu Caddy Maxi 2.0 DSG 4motion. En vanlig Vito med lika stark motor lär inte vara billigare, då med bara RWD och manuell låda. Testade att åka uppför en backe med extrem lutning igår. Skulle tippa på att den var runt 30 grader iallafall. Inte ett uns hjulspinn. Gick att stanna mitt i backen och köra iväg utan hjulspinn. Med Viton hade jag knappt kommit fram på E22 ens.
Hade en Vito för ett par år sedan och kan bara säaga att det är den värsta skitbilen jag någonsin har ägt. Allt gick isönder på den jävla skitbilen, blir arg bara jag tänker på den. Troligtvis världens sämsta skåpbil.
Rålle G., det är inga överdrifter det är verkligheten och inte blocket jag hämtat uppgifterna i från. Jag pratar om riktiga långmilare. Jag måste även säga det när det är på tal med andrahandsvärden. Det är väldigt optimistiska priser på begagnade bilar. Det lister som står i tidningarna och de man kan hitta på kvarndammen och så vidare är riktiga glädjesiffror. Man får inte dessa pengar när man säljer bilar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.