Postnord köpte förra året in hundratals nya Kangoo, men har nu fått ta många av dem ur drift, då brevbärarna upptäckt att bromsarna inte fungerat som de ska.
Det var under andra halvan av 2019 som Postnord började använda de 500 Renault Kangoos med 1,5-liters dieselmotorer på 90 hästkrafter, som de köpt in från Renault. För drygt två veckor sedan slog flera brevbärare larm om att det inte gick att bromsa.
– Vi fick in ett antal incidenter där bromsförmågan på bilarna försvunnit eller reducerats kraftigt. Då valde vi att ställa av bilarna och kontaktade leverantören Renault, säger Postnords operativa chef Mathias Krümmel till nyhetssajten Breakit som var först att rapportera om problemen.
Bilarna kördes vid tillfällena på landsväg och i stadstrafik och till slut fick förarna stopp på dem utan att de inträffade några allvarliga incidenter.
"Av säkerhetsskäl har Postnord därför valt att ställa den aktuella modellen i vår nordligaste region. Det rör sig om totalt 89 bilar", skriver Postnords presstalesperson i ett mejl till Vi Bilägare. Övriga regioner har fått order om att inte köra bilarna i minusgrader.
Postnord och Renault för diskussioner om hur de ska gå vidare i ärendet. Vi Bilägare har varit i kontakt med svenska Renaults presstalesperson, Karin Lyrborn som berättar att det inte hittats några fel på bilarna.
– Renault har tillsammans med Postnord undersökt dessa två fordon och utredningen bekräftar att bromssystemet fungerat i enlighet med dess design och rådande internationella standarder. De analyserade fordonen är tillverkade i enlighet med sin tekniska specifikation och testade i vinterförhållanden, som en del av utvecklingsprocessen. Fordonen är säkra att använda, säger Lyrborn och tillägger:
– Men vi tar självklart händelsen på fullaste allvar.
Enligt Renault Sverige orsakades den delvisa förlusten av bromskraften av "externa faktorer under väldigt specifika användningsförhållanden."
Biltillverkaren poängterar att de är måna om sina kunders säkerhet och fortsätter dialogen med Postnord för att se över möjligheten till anpassningar för deras specifika användningsområde.
"Givetvis ser vi fram emot en snar lösning," skriver Postnord. "På kort sikt jobbar man lokalt med att rotera och hyra in bilar för att leverera posten. Alla medarbetare gör ett jättejobb för att mottagarna ska påverkas så lite som möjligt".
– Vi fick in ett antal incidenter där bromsförmågan på bilarna försvunnit eller reducerats kraftigt. Då valde vi att ställa av bilarna och kontaktade leverantören Renault, säger Postnords operativa chef Mathias Krümmel till nyhetssajten Breakit som var först att rapportera om problemen.
Bilarna kördes vid tillfällena på landsväg och i stadstrafik och till slut fick förarna stopp på dem utan att de inträffade några allvarliga incidenter.
"Av säkerhetsskäl har Postnord därför valt att ställa den aktuella modellen i vår nordligaste region. Det rör sig om totalt 89 bilar", skriver Postnords presstalesperson i ett mejl till Vi Bilägare. Övriga regioner har fått order om att inte köra bilarna i minusgrader.
Postnord och Renault för diskussioner om hur de ska gå vidare i ärendet. Vi Bilägare har varit i kontakt med svenska Renaults presstalesperson, Karin Lyrborn som berättar att det inte hittats några fel på bilarna.
– Renault har tillsammans med Postnord undersökt dessa två fordon och utredningen bekräftar att bromssystemet fungerat i enlighet med dess design och rådande internationella standarder. De analyserade fordonen är tillverkade i enlighet med sin tekniska specifikation och testade i vinterförhållanden, som en del av utvecklingsprocessen. Fordonen är säkra att använda, säger Lyrborn och tillägger:
– Men vi tar självklart händelsen på fullaste allvar.
Enligt Renault Sverige orsakades den delvisa förlusten av bromskraften av "externa faktorer under väldigt specifika användningsförhållanden."
Biltillverkaren poängterar att de är måna om sina kunders säkerhet och fortsätter dialogen med Postnord för att se över möjligheten till anpassningar för deras specifika användningsområde.
"Givetvis ser vi fram emot en snar lösning," skriver Postnord. "På kort sikt jobbar man lokalt med att rotera och hyra in bilar för att leverera posten. Alla medarbetare gör ett jättejobb för att mottagarna ska påverkas så lite som möjligt".
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Renault generellt har bra bromsar. Är det så att nån ekonom har sparat på leveransen och ändrat något. Borde kollas.
Renault i ett nötskal;-)
MVH AL
Undrar lite hur man konstruerar bromsar som inte fungerar i minusgrader? Ngn som vet? Renaults bromsar lär inte kunna skilja speciellt mkt från andra biltillverkares, blir bara dyrt för leverantörerna och R själva, hur dumma man än kan tycka att franska bilkonstruktörer är.
För egen del tycker jag inte att de är så mycket värre än tex tyskar. Hur kan man tex komma på att ha kamkedja mellan växellåda och motorblock dessutom med en inte speciellt hög kvalitet på vare sig komponenter eller konstruktion?
Det var inte så då att de körde på snöigt och isigt underlag. klart det inte alltid bromsar så bra då :D
Detta råkade vissa VW modeller ut för runt 2000 talet, att om man körde några mil 10+ i snörök och kyla så isade det på bromsskivorna och när man skulle bromsa tog ej bromsarna förrän man hade bromsat bort isen. MB la in i programvaran på e-klassen att bromsarna sattes an lite med jämna mellanrum. När man bytte belägg på dessa bilar fick man programmera bort funktionen så att kolvarna inte skulle åka ut just när man hade beläggen borta
Ska man bli förvånad :) Post nord och Renault är väl inte direkt kända för att hålla hög kvalite
Hmm, är inte Renault & Nissan i samma koncern? Det rapporteras om Nissan som tvärnitar och Renault som inte bromsar.
Det går bra för Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance...
Som antytts var det Folkvagn som uppfann bromsskivor som inte tar i saltslask. Kanske har Renault här gjort sig skyldiga till patentintrång.
Innan jag har någon åsikt vill jag gärna veta vad "externa faktorer under väldigt specifika användningsförhållanden" betyder. Offroad i en halvmeter snö?
Jag kommer ihåg för många år sedan när posten ville reklamera fjädrar o stötdämpare. En mekaniker skuggade postisarna och upptäckte att de körde i de breda trapporna mellan hyreshusen! Inte konstigt att grejerna inte höll.....
Kan det vara så att förarna inte är vana vid svenskt halt väglag?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.