Nästa artikel
Porsche Taycan – rapport från insidan
Nyheter

Porsche Taycan – rapport från insidan

Publicerad 26 augusti 2019 (uppdaterad 26 augusti 2019)
En knapp, resten är helt digitalt i Porsches första elbil Taycan. Nu visas interiören till den hajpade modellen. Fyra gigantiska pekskärmar dominerar och visserligen har vi sett digitala skärmar i alla dess former, men notera lite extra den drygt tio tum stora skärmen som finns på passagerarsidan.
Hej Helena, du har varit och sett Porsches första elbil Taycan men blev frånplockad både kamera och mobil och försedd med embargo om vad du sett. Nu äntligen får du i alla fall berätta om interiören, vad du fick se?
– Hajpen kring denna elsportbil är ju enorm och med all rätt, den är superfrän, på alla sätt och vis. Interiören som släpps nu är mer digital än någonsin, fyra stora pekskärmar har helt tagit över interiören och kvar är nu bara startknappen, och den elektriska parkeringsbromsen, men resten är digitalt. Porsche ville göra en ”ikonisk interiör för en ny era” där fokus ska ligga kring föraren och istället för att lägga till, förenkla. 

– Skärmen framför föraren är mest imponerande och också störst, 16,8 tum och dessutom böjd mot föraren. Här ryms allt, men när vi får testa skärmen är det ändå enkelt att förstå. Porsche har samlat allt som har med lyktor och ljus att göra på vänstra sidan och chassifunktionerna till höger, det är logiskt sorterat. Mittkonsolen rymmer också en stor skärm med bland annat ventilation och i mitten på instrumentpanelen ryms den klassiska multimediastationen, ungefär som vi redan är van. Helt nytt är den stora pekskärmen framför passageraren, alltså ovanför handskfacket. Här kan passageraren ladda in sin mobil och låta sig underhållas. 
 
Låter riktigt futuristiskt, hur ser interiören ut i övrigt, känsla och material?
– En annan ny detalj är ventilationen som istället för att ha sina traditionella vinklingsbara spjäll, nu är utblås som styrs digitalt där föraren kan välja hur luften ska riktas. Förutom att de sköts digitalt blir utseendet också betydligt fränare utan just spjällen och istället bara har hål där luften sedan riktas. Ratten känns annars igen från 911. Och jo, den analoga varvräknaren finns faktiskt kvar. Andra detaljer som känns modernt är att interiören gjorts av olivträdslöv och återvunnen polyester. Helt rätt i tid till en elbil. 
Hur är den invändigt, den är ju fyrsitsig, är det gott om plats?
– Förvånansvärt gott om plats i baksätet och särskilt för benen även för längre personer. Taycan får också ett stort glastak som släpper in ljus i baksätet även om det i sin tur tar utrymme för huvudet trots att glastaket inte har en gardin utan istället är konstruerat för att ta bort både solsken och UV. Bagageutrymmet är så klart begränsat men en liten weekendbag för varje passagerare ska nog gå att trycka in. 

Och självklart, har du fått köra bilen än?
– Nej, men jag har fått åka med och låt oss säga så här, inget för åkrädda. Mest nervös var jag för ljudet, hur får man en sportbil på el att ändå låta sportigt inbjudande. Om det kommer jag berätta mer när bilen väl har världspremiär.

Ja, när är världspremiären egentligen?
– 4 september. Häng med, då kommer det gå undan! 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.