Porsche Taycan har fått en hel del kritik för den höga prislappen och de dyra tillvalen, något som knappast är unikt för Taycan utan även gäller för märkets övriga modeller.
Vid lanseringen fanns bara toppmodellerna Porsche Taycan Turbo och Turbo S som kostade 1,7 respektive 2,1 miljoner kronor. Strax därefter kom även en lite svagare Taycan 4S med ett instegspris på knappt 1,2 miljoner.
Nu ska Porsche kapa priset ytterligare, men då får köparna hålla tillgodo med bakhjulsdrift.
Två batteristorlekar
Den nya modellen, som förmodligen helt enkelt får heta Porsche Taycan (utan något tilläggsnamn), lanseras nu i Kina och det är än så länge oklart om den även ska dyka upp i fler länder.
Instegsmodellen är alltså bakhjulsdriven och den kommer med två batteristorlekar på 79 eller 93 kWh. Med det lilla batteriet har bilen 400 hästkrafter och med stora batteriet ökar effekten till 470 hästkrafter. Accelerationen till 100 km/tim går på 5,4 sekunder i båda modellerna.
Räckvidden ligger på mellan 41 och 49 mil beroende på batteristorlek, men den siffran är uppmätt enligt den kinesiska NEDC-körcykeln som är betydligt mer tillåtande och optimistisk än den nya WLTP-körcykeln som används i Europa. I verkligheten lär räckvidden snarare ligga på mellan 30 och 37 mil.
Större bagage fram
En egenhet med instegsmodellen är att det främre bagageutrymmet, eller ”frunken”, blir något större eftersom det inte finns någon elmotor fram.
I Kina ligger instegspriset på motsvarande 1,2 miljoner kronor och det större ”prestandabatteriet” kostar knappt 60 000 kronor extra. I Kina kostar Taycan 4S drygt 1,5 miljoner kronor så rabatten för instegsmodellen blir därmed drygt 20 procent.
Det är inte alls säkert att samma rabattsats skulle gälla i Sverige om modellen börjar säljas här. Men om det blir så hamnar prislappen för instegs-Taycan på 960 000 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1 miljon för en sniken Porsche Taycan, som man bara kommer 40 mil med.
Snart lär väl Audi lansera ett Taycan-derivat som lär kosta några hundra tusen mindre. Sedan kanske tekniken används i en VW eller Skoda som då lär bli mer överkomliga prismässigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.