Porsche har precis beslutat om att skruva upp produktionstakten av elbilen Taycan på grund av den höga efterfrågan. Nu bygger Porsche så många bilar som möjligt med de batterileveranser som underleverantörerna hinner med.
Men förbränningsmotorn kommer ändå inte försvinna under den närmaste framtiden, tror Porsches utvecklingschef Michael Steiner. Både bensin- och dieselmotorer kommer erbjudas parallellt med elbilar framöver, säger han i en poddintervju med tyska Auto Motor und Sport.
– Eldrivlinor passar inte alla regioner och inte på alla områden. Alla regioner utvecklas inte i samma takt. Hållbarhetsaspekten har inte samma prioritet överallt. Det ändras hela tiden, men inte med samma hastighet, säger han.
Läs också: Volkswagens plan – för att hålla liv i förbränningsmotorn
Det står klart sedan tidigare att Porsche kommer börja sälja en helt eldriven version av suven Macan om några år. Men precis som nästa generation Cayenne, som ska presenteras 2023 och som förmodligen kommer leva till 2030, kommer den också säljas med förbränningsmotorer.
– Alla kan inte gå över till e-mobilitet direkt. Vi kommer inte dra en hård gräns, säger Michael Steiner som alltså inte vill ge något exakt årtal för när förbränningsmotorerna ska fasas ut.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fast det är ju ingen Porsche kan bestämma om...
Heja Porsche, rätt tänkt.
"Porsche har precis beslutat om att skruva upp produktionstakten av elbilen Taycan på grund av den höga efterfrågan."
"Det står klart sedan tidigare att Porsche kommer börja sälja en helt eldriven version av suven Macan"
Heja Porsche, rätt tänkt.
"Eldrivna suvar, rätt tänkt"? Tur att det är tillåtet att tycka olika...
Förbränningsmotorer är helt värdelösa i jämförelse med elmotorer speciellt om man vill ha snabba bilar. Porsches batterier går att ladda snabbare än alla andra tillverkares batterier inklusive Tesla. På under 20 minuter så kan man ladda 10-80 procent och få minst 20 mil räckvidd på svensk motorväg. Kan inte se något behov av fossildrivna sportbilar i länder som har infrastruktur för verklig snabbladdning.
Elbilarna är för dyra.
Carl Trefalt. Du brukar vurma för vätgasbilar. Vätgasbilar är mycket dyrare än batterielektriska bilar. Dessutom är det stora förluster i omvandlingen mellan el-vätgas-el. Dessutom tillverkas det mesta av vätgasen av fossila bränslen.
Elbilarna är för dyra för de flesta privatpersoner men kan gå att räkna hem för den som kör väldigt långt. Prispåslaget för elbilar brukar vara runt 200 000 kr. Det är för mycket men det är samtidigt inte omöjligt att räkna hem under bilens livslängd.
Privatpersoner som har normala körsträckor gör rätt som behåller sin begagnade bensinbil/dieselbil ett tag till. Elbilarna måste bli billigare om tillverkarna ska nå sina miljökrav. En begagnad elbil med kort räckvidd kan vara ett allternativ för pendlaren men man behöver antagligen ha en bensin/dieselbil som andrabil för långresor.
Carl Trefalt; det beror väl på. För mig som förmånsbilägare så är elbil billigare. Köper man privat för skattade pengar så blir kalkylen såklart en annan. Men de flesta nya bilar som säljs är just förmånsbilar eller tjänstebilar av något slag.
Kika på teslakalkylen.com, där ser man att elbil lönar sig oväntat snabbt för många.
Sen ibland är det ju ren vinst direkt. Som min Tesla som var billigare i inköp än kollegans Volvo. När man sen räknar in vad man sprarar in på skatt, "bränsle" och framförallt service så är Teslan sjukt mkt billigare än Volvon.
Alla typer av motorer behövs tills det går att köra med elmotorer i alla tänkbara situationer och med alla olika förutsättningar som folk har.
Tex Koenigsegg ligger ju i framkant med avancerade fossilmotorer och med eldrift. Det är framtiden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.