Även V6:motorn i Porsche Cayenne kan vara manipulerad, enligt amerikansk myndighet.
Enligt amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA ska Volkswagen ha manipulerat utsläppen även i större motorer.
Tidigare har programvaran som känner av när fordonet befinner sig i testmiljö och då sänker utsläppen av kväveoxider hittats i Volkswagengruppens modeller med mindre motorer. De nya avslöjandena gäller drygt 10 000 bilar av årsmodell 2014-2016 med treliters dieseldrivna V6:or som har sålts i USA. EPA uppger på sina hemsida att bilmodeller som berörs är Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, A8, A8L och Q5.
Volkswagen nekar till anklagelserna.
”Volkswagen AG vill understryka att ingen mjukvara med syfte att förändra avgasvärdena på ett förbjudet sätt har funnits installerad i 3,0 liters V6-dieselmotorerna.
Volkswagen kommer att samarbeta fullt ut med EPA för att bringa fullständig klarhet i detta ärende,” skriver man i ett pressmeddelande.
Diskutera: Tror du att fler motorer kan vara inblandade i utsläppsskandalen?
Volkswagen nekar till anklagelserna.
”Volkswagen AG vill understryka att ingen mjukvara med syfte att förändra avgasvärdena på ett förbjudet sätt har funnits installerad i 3,0 liters V6-dieselmotorerna.
Volkswagen kommer att samarbeta fullt ut med EPA för att bringa fullständig klarhet i detta ärende,” skriver man i ett pressmeddelande.
Diskutera: Tror du att fler motorer kan vara inblandade i utsläppsskandalen?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tveklöst!
Och när ska "dom" upptäcka att även bensinarna är manipulerade på något vis?!
vw måste rensa upp bland fuskande anställda så att inte fusket fortsätter på andra håll som säkerhet och hållbarhet, hur många vw-anställda har hittills fått sparken? vw känns som rena luftslottet, glassig yta med ruttet innehåll
VW kommer samarbeta, har vi hört den förut. VW kanske inte kände till att deras 3 liters motorer manipulerats så att utsläppsvärdena var 9 gånger högre än tillåtet, VW har haft upp till två år på sig att berätta för EPA och sina kunder att lurat dem men valde att vänta och se om EPA kom på att man lurat dem.
Känns tryggt att köpa en bil av dessa biltillverkare.
Detta kan vara riktigt illa särskilt om det visar sig stämma att man manipulerat samtidigt som VW förenkar detta blankt. Är detta det nya mer ärliga och transparenta VW vi ser?
Känns väl lite konstigt att neka till detta när man erkänt tidigare fusk, så min första gissning är ändå att de inte fuskat med dessa motorer, alternativt att de har väldigt dålig koll på hur utbrett det egna fusket är... Att neka i detta skede och tro att man skulle gå fri skulle ju vara väldigt naivt.
Toppen på ett isberg!
Som en kommentar jag såg på ams: "Bättre att köpa t.ex. en Mazda som inte fuskar i testerna, men spottar ur sig mer skit i verkligheten".
Men även de som är miljömedvetna offer struntar ju så klart i det, för det är testerna som viktigast för samvetet. Samvetet kan man dessutom lägga åt sidan om vi pratar pengar, som är det bästa sättet att bota det mesta.
A_q:
Fast nu har du ju helt missat poängen. VW fuskar i tester för att i verkligheten kunna släppa ut mer skit än exempelvis en Mazda. De som inte fuskar i tester släpper ut mindre än VWs dieslar i verkligheten, även om de flesta verkar korsa gränsvärdena på grund av testernas dåliga verklighetskoppling.
Finns ett ordspråk en tjuv är alltid en tjuv.
Läste att man nu påstår att det är en manipulation som kan ske med de regler som finns.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.