Nästa artikel
Porsche Cayenne Turbo S E Hybrid – rapport från provkörningen
Nyheter

Porsche Cayenne Turbo S E Hybrid – rapport från provkörningen

Publicerad 23 augusti 2019 (uppdaterad 23 augusti 2019)
Helena Lundberg åkte i somras ner till Tyskland för att provköra Porsche Cayenne som laddhybrid. Här är första intrycken.

Hej Helena, du passade på att köra Porsches senaste laddhybrid i somras, berätta om körningen.
– Ja, när det var som varmast, över 40 grader i södra Tyskland, testades Porsches snabbaste och kraftfullaste stadsjeep hittills, Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid, en koloss som enkelt förvandlas till sportbil. Porsche säger att detta är ”En 918 Spyder Hypercar för familjen” och ja, för den som behöver plats för fem med bagage och ändå vill ha en sportbil är den helt klart ett alternativ. 

Wow, en 918 Spyder Hypercar för familjen låter ju spännande, har du några siffror?
– Förutom Cayennes fyraliters V8 adderas nu en elmotor och tillsammans ger de 680 hästkrafter och 900 newtonmeter i vridmoment, i sportläget går det undan, under fyra sekunder på 0-100. Där emellan kan bilen också köras enbart på el, i cirka fyra mil och passar perfekt för till exempel stadskörning. 

Så hur är den att köra?
– Klanderfri faktiskt. Och ju snabbare desto bättre, allt skärps till, styrning, acceleration, bromsarna, ja allt kommer bäst till sin rätt på autobahn. Men visst, det känns kluvet för hur motiverar vi en V8 som utan hybrid verkligen inte är en snåljåp och som då ska släpa runt på en två och ett halvt ton tung stadsjeep. Det känns inte modernt och den roliga körningen får dålig bismak. Men efterfrågan finns, lovar Porsche. 

När finns den för hugade spekulanter att köpa? Och framför allt, vad kostar den?
– Den finns ute i hallarna och priset ja, närmare 1,8 miljoner kronor. 

Läs hela provkörningen i kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får alltid tidningen en vecka innan den finns i butik. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne Turbo S E Hybrid?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-23 11:08
L. Mäkinen

Inte speciellt imponerande att bygga en bil som accar bra när man kan låta den kosta så mycket pengar. Bygga mer ekonomiskt är svårare.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-23 13:03
Henrik M

Är det bara acc man vill komma åt kan man köpa en bil för en dryg tredjedel som slår den med nästan en halvsekund.

Sen utan tvekan är Cayenne en sjukt grym allround bil om man vill en bil som klarar det mesta med bibehållen komfort, utrymme och allt det andra. Jag hoppas nästa generation kommer med drivlinan från Taycan.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-23 14:51
Styggavargen

Ironiskt nog behöver rika köpa ut bilarna som sänker utsläppen på sikt. Klart det finns efterfrågan, dilemmat är snarare är det verkligen rätt i tiden?

#4 • Uppdaterat: 2019-08-23 19:46
Axa

Om man vill ha acceleration till lågt pris köper man mc...

#5 • Uppdaterat: 2019-08-24 08:08
Hackenbush

Hur många familjer köper en bil för 1.8 miljoner?

#6 • Uppdaterat: 2019-08-24 10:20
Världens vackraste man

"Om man vill ha acceleration till lågt pris köper man mc..."
Eller hoppar bungyjump.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-25 11:50
Hackenbush

Milky du menar alltså att den stora massan familjer köper bilar för 1,5-1,8 miljoner?

#8 • Uppdaterat: 2019-08-28 10:00
Axa

Världens vackra
Visst men jag trodde vi pratade fordon. Men visst kan man hoppa bungyjump sittandes på en mc... ;-)

#9 • Uppdaterat: 2019-08-24 11:40
milkylainen

Hackenbush: Fråga alla som köpte fullbestyckade Model X för något år eller två sen. De kostade ju 1,5M+. Finns ändå en hel hög såna ute på vägarna. Bra många fler än vad jag ser nya Porsche Cayenne.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.