Nästa artikel
Porsche Cayenne laddar vidare
Nyheter

Porsche Cayenne laddar vidare

Publicerad 13 augusti 2019
Cayenne Turbo S E-hybrid är med sina 680 hästkrafter den kraftfullaste versionen av suven. Den har en fyraliters V8 och utlovar 4,3 mils räckvidd på el.
Cayenne finns sedan tidigare i laddbart utförande med namnet E-Hybrid. Nu kommer en som är snäppet värre i och med att den får samma drivlina som sitter i laddhybriden Porsche Panamera Turbo S E-hybrid. En fyraliters V8 jobbar tillsammans med en elektrisk motor och en åttastegad automatlåda. Resultatet blir ett maximalt vridmoment på 900 Newtonmeter som skjutsar iväg suven från stillastående till 100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder.

Med enbart el går det att köra i upp till 135 kilometer i timmen och med fulladdat batteri går det att ta sig 4,3 mil. Litiumjonbatteriet är på 14,1 kWh och sitter under bagageutrymmets golv. Laddluckan sitter ovanför vänster bakhjul och att ladda fullt tar lite mer än två timmar med medföljande växelströmsladdaren på 7,2 kW kopplat till ett uttag med 400 volt och 16 amperes säkring. Laddförloppet kan följas via en mobilapp. 
 
Bensinförbrukningen vid blandad körning har uppmätts till mellan 0,37 och 0,39 liter milen och koldioxidutsläppet ligger på 85-90 gram per kilometer.

Det finns två karossformer att välja på: Traditionell suv eller coupésuv. Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1.725.000 kronor och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé går loss på 1.765.000 kronor.

Porsche hälsar också att de förnyat Cayenne E-Hybrid och utrustad den med partikelfilter för bensinmotorer. Dessutom har de lagt till en coupévariant. Cayenne E-Hybrid kostar från 934.000 kronor och för den som gillar coupélinjer blir det drygt 40.000 kronor dyrare. 

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne som laddhyrbid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.