Porsche har för första gången lanserat en version av den klassiska 911-modellen med hybriddrift. Drivlinan kallas T-Hybrid och innebär att boxersexan på 3,6 liter i 911 GTS kombineras med eldrift.
Bensinmotorn går samtidigt från dubbla turbo i den tidigare modellen till singelturbo och hybriddelen i bilen består av en elmotor på 54 hk och ett batteri på 1,9 kWh. Totalt har bilen 541 hk och 610 Nm.
Till skillnad från många andra hybridmodeller kan 911 GTS inte köras på enbart eldrift, utan hybridsystemet används för att förbättra responsen och prestandan i bensinmotorn. Viktökningen jämfört med den tidigare versionen är drygt 50 kilo.
Effekten ökar med 60 hästkrafter, men minskningen av förbrukning och utsläpp marginell. Siffran för koldioxidutsläpp enligt WLTP-körcykeln går från 244 till 239 g/km vilket gör att 911 GTS-köparna kan förvänta sig en förhöjd fordonsskatt på minst 20 700 kronor om året under de första tre åren.
Prislappen för Porsche 911 GTS börjar på 1 790 000 kronor innan köparen börjat kryssa i tillvalslistan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-05-28 19:30 Få köper en Porsche för att…
- 2024-05-28 18:37 Synd att ingen 911 Turbo S…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.