Nästa artikel
Porsche 911 får hybriddrift och betydligt mer effekt
Nyheter

Porsche 911 får hybriddrift och betydligt mer effekt

Publicerad 2024-05-28 17:15 (uppdaterad 2024-05-28 18:28)
Porsche har visat en uppdaterad version av den klassiska 911-modellen. Största nyheten är att den för första gången får hybriddrift – men utsläppsminskningen är marginell.

Porsche har för första gången lanserat en version av den klassiska 911-modellen med hybriddrift. Drivlinan kallas T-Hybrid och innebär att boxersexan på 3,6 liter i 911 GTS kombineras med eldrift. 

Bensinmotorn går samtidigt från dubbla turbo i den tidigare modellen till singelturbo och hybriddelen i bilen består av en elmotor på 54 hk och ett batteri på 1,9 kWh. Totalt har bilen 541 hk och 610 Nm.

Till skillnad från många andra hybridmodeller kan 911 GTS inte köras på enbart eldrift, utan hybridsystemet används för att förbättra responsen och prestandan i bensinmotorn. Viktökningen jämfört med den tidigare versionen är drygt 50 kilo.

I nuläget är det enbart 911 GTS och 911 Carrera som uppdateras, och det är bara GTS som får hybriddrift. Framöver ska även resten av 911-utbudet ansiktslyftas.
0–100 km/tim i Porsche 911 GTS med T-Hybrid-drivlinan går på tre sekunder blankt.

Effekten ökar med 60 hästkrafter, men minskningen av förbrukning och utsläpp marginell. Siffran för koldioxidutsläpp enligt WLTP-körcykeln går från 244 till 239 g/km vilket gör att 911 GTS-köparna kan förvänta sig en förhöjd fordonsskatt på minst 20 700 kronor om året under de första tre åren.

Prislappen för Porsche 911 GTS börjar på 1 790 000 kronor innan köparen börjat kryssa i tillvalslistan.

Hjärtat i GTS-drivlinan är Porsches boxersexa på 3,6 liter. Manuell låda finns inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 2024-05-28 19:30 Få köper en Porsche för att…
  • 2024-05-28 18:37 Synd att ingen 911 Turbo S…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.