Nästa artikel
Polisens nya metod ska avslöja kriminella i trafikkontroller
Nyheter

Polisens nya metod ska avslöja kriminella i trafikkontroller

Publicerad 31 augusti 2021
Polisen har ett nytt sätt att hitta kriminella i trafiken som hämtats från USA. Men metoden väcker frågor om att polisen har förutfattade meningar.

I vissa delar av Sverige ska polisen använda en ny metod för att hitta kriminella gängmedlemmar. Det går ut på att utnyttja vanliga nyheterhetskontroller vid vägarna, något som SVT rapporterat om.

Polisen i patrullbilar ska utbildas i att känna igen så kallade ”avvikande beteenden”. Det kan till exempel handla om hur föraren kör och om passagerarna försöker gömma något eller tittar bort. Även en dyr eller snabb bil kan väcka polisens varningsklockor, särskilt om den inte ägs av föraren.

Metoden kallas profilering och hämtas från USA. Enligt Maria Rosander, som utbildar poliserna i region Mitt, handlar det inte om att profilera personer efter kön, ras eller bakgrund, utan om att hitta körsätt och beteenden som på något sätt ”avviker” från normen.

– Trafikarbetet har länge varit inriktat på hastighet eller nykterhet. Det kanske inte alltid är så populärt hos polisen internt. Men med det här arbetssättet vill vi hitta ingångar till annan brottslighet som kan förekomma i trafiken vid sidan av hastighet och nykterhet, säger hon i en intervju med Vi Bilägare.

– Vi har till viss del jobbat med den här modellen förut men vi har inte satt ord på det. Vi lägger ihop flera pusselbitar, det är ett nytt sätt att tänka och jobbar vi aktivt i trafikmiljön kommer det ge oss goda resultat. Vi ser att det fungerar. Jag tror vår region kommer hitta mycket med profilering när det gäller till exempel stöldligor och personer med kriminella kopplingar.

Som exempel nämner Maria Rosander bilar som kör för fort, gör fula omkörningar – kanske på fel sida, kör forcerat eller struntar i stopplikten. Det kan också handla om förare som håller i mobiltelefonen, ligger för nära bilen framför, har missat besiktningsperioden eller har ett trasigt bakljus. 

– Ofta är beteendet i trafiken och hastigheten en ingångsport till annan brottslighet. Helt plötsligt har det som först bara var hastighetsöverträdelse och kort avstånd till framförvarande bil, eller en förare utan bälte som kör en bil med obetalda p-skulder som kan misstänkas ägas av en bilmålvakt, kanske resulterat i att vi hittat ytterligare brott när bilen stoppas och kontrolleras.

Maria Rosander säger att hon som polis ”har betalt för att ställa obekväma frågor”.

– Varför är bilen inte besiktigad eller skattad? Skulder på bilen och trasiga lampor kan tyda på visst slarv och att man inte har koll på situationen. Vi ska vara nyfikna i trafiken för där färdas alla, även kriminella.

Maria Rosander utbildar poliserna i region Mitt i det nya arbetssättet.

Profilering har använts av polisen i USA, något som kritiserats hårt från olika håll när det används på fel sätt. Maria Rosander vill vara tydlig med att ras, kön och bakgrund inte har med profileringen att göra.

– Vi får stoppa vem som helst i trafiken. Vi struntar egentligen i vem som kör, det är beteendet och körsättet i kombination med bilens skick som vi tittar på. Allt handlar om en sammantagen bedömning där föraren själv ofta är den som väckt polisens uppmärksamhet. Vi kommer säkert få kritik i vissa fall men stannar vi någon har vi nästan alltid en anledning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 3 september 2021 Jo dom har jobbat så länge…
  • 1 september 2021 Ny metod. Har inte polisen i…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.