Polisen ska uppdatera bilparken och har därför köpt in 2 200 nya Volvobilar. Det handlar om XC60 och V90 med antingen dieselmotor på 235 hk eller bensinmotor på 300 hk.
De nya polisbilarna har 360-graderskamera, ett nytt navigationssystem och det så kallade ANPR-systemet som automatiskt kan läsa av registreringsskyltar på bilarna intill och kolla upp om de till exempel är oskattade eller obesiktigade.
Däremot har de nya polisbilarna inte Volvos nya hastighetsbegränsning på 180 km/tim. Polisen har beskrivit de nya bilarna som ”ett stort steg framåt” jämfört med tidigare och leveranserna inleds i början av maj.
– Merparten av fordonsparken kommer att utgöras av Volvo XC60. För trafik- och eskortuppdrag blir det Volvo V90, har Robert Haaga, som är projektledare på Utvecklingscentrum Stockholm inom polisen, tidigare sagt.
Konstant ”fartkamera”
En annan finess som finns i de nya polisbilarna är en avancerade radarsensor som kan mäta hastigheten på bilarna i närheten. På så sätt kan polisen övervaka hur fort andra trafikanter kör utan att montera upp en fast ”hastighetsfälla” med laserpistol.
Poliserna i bilen får en varning direkt om någon kör för fort och fortkörningen spelas då även in på film.
– Det är en väldigt avancerad radar som läser av hastigheter till och med på mötande fordon. Det lagras också, så att man med lätthet kan ta fram bilen som kan vara aktuell att rapportera, säger Hans Nilsson, kommissarie på trafiksektionen i polisregion Stockholm, till TT.
Läs också: Se bilderna: Så ska polisens nya Volvo XC60 se ut
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utmärkt att få ut fler målade polisbilar på vägarna, betydligt bättre än de fåniga fartkamerorna som passeras bötesfritt nu i coronatider av munsskyddsförsedda förare i vilken hastighet som helst.
Men det räcker ju inte att köpa en mängd polisbilar, det gäller ju att hitta besättning till dem också och där kan det bli problem.
Synd att de inte kan kolla alkohol och droger på samma effektiva sätt, då mycket av olyckor skulle kunna minska.
Sedan saknar jag, det som polisen har i t ex Spanien, att blåljusen går att tända svagt i fast sken, så att de syns på håll även i mörker. Grundinställningen borde var tänt men kan då släckas vid behov.
-Polisen ska naturligtvis föregå med gott exempel och köra rena elbilar.
-De får heller inte gynna kineserna genom att köpa Volvo.
-Eftersom det är vi skattebetalare som betalar kalaset så får det max vara en bil i storleksklass Renault Zoe.
-Den "avancerade radarn" kan vara kränkande för oss som håller hastigheten men blir scannade ändå.
Så, nu behöver dessa punkter inte tas upp i vidare kommentarer...
Och glöm inte att några bloggande aktivister (som inte är poliser eller har kunskaper om polisiärt arbete) bättre förstår och kan avgöra vilken typ av fordon som polisen behöver än poliserna själva.
MVH AL
Polisen kommer inte att byta bort Volvo, av flera anledningar. Säkerheten är prioritet ett, det kommer inte att kunna åka runt i något som väger mindre än 2 ton, och en XC60 är nog just nu bästa kompromissen eftersom vi nu är i en "SUV-era". Miljön och klimatet tror jag inte de bryr sig om, inte heller tror jag de kommer att skaffa elbilar eller ladd-hybrider. Inte så mycket att orda om, sedan om tillverkaren kommit ifrån Mars eller U-ranus spelar ingen som helst roll.
Elektriska polisbilar kan naturligtvis fungera vid fasta schemalagda patrulluppdrag, kanske främst vid trafikövervakning i städerna, men vid temporära uppdrag där det krävs snabba utryckningar får ju inte bilarna vara urladdade och stå med sladd!
Sedan måste man komma ihåg att polisbilen är ett verktyg och det måste ställas speciella krav på komfort och personskydd.
Dessutom finns en del tung utrustning som gör att bilen måste tåla en hel del.
Sedan finns andra fabrikat än Volvo, det sker ju en offentlig upphandling som är öppen för de som kan uppfylla kravspecifikationen.
Polisen har elbilar i sin verksamhet, men just nu på prov och för att utvärdera om de kan användas.
I övrigt bör polisens fordon utgå från maximal nyttoeffekt. Ideologin, religionen och verkningslösa åtgärder får stiga åtsidan för krass brottsbekämpande och konkret verksamhet.
MVH AL
Otroligt bra med flera bilar, men jag antar att dessa kommer att placeras i Norrlands inland, för här i södra Sverige så ser man aldrig några polisbilar i trafiken.
Har man nu kameror som hela tiden filmar, kan man inte då göra något åt rattsurfandet? Men återigen, krävs ju att de är ute i trafiken....
Utmärkt. Typ av drivlina är polisens upphandlare givetvis kompetenta att avgöra själva, men det som bör tilläggas är att alla utryckningsfordon körs hårt och därför måste ha ett tätt och ambitiöst schema för rutinservice. Skulle inte alls förvåna mig om den faktorn blir det som fäller avgörandet i nästa upphandling.
Upphandlingen är ju utformad för att passa VolvoCars helt enkelt och med nationalistiska inslag trots att det inte varit svenskt på länge. I andra länder funkar ju VW, BMW, Skoda som polisbilar. Brottsbekämpningen är knappast beroende på vilket bilmärke polisen kör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.