
Polestar har haft flera motgångar de senaste åren. Den globala försäljningen minskade med 15 procent förra året och olika mjukvaruproblem har drabbat utrullningen av nya modeller.
Men i höstas byttes Polestars vd Thomas Ingenlath ut mot en tidigare Opelchef, och han har infört en ny strategi. Den går – kanske inte så överraskande – ut på att ”aktivt börja sälja bilar”, bland annat i form av nya kampanjversioner och fler återförsäljare.
Den nya försäljningsmodellen verkar ha fungerat. Under första kvartalet 2025 såldes 12 300 bilar, en ökning med hela 76 procent jämfört med samma period i fjol.
”Jag är glad över framstegen vi gör när det gäller att ställa om vår kommersiella verksamhet”
Som jämförelse såldes 6 975 bilar under första kvartalet 2024, och 12 000 bilar levererades första kvartalet 2023.
– Vi är på rätt spår och gör rätt saker. Jag är glad över framstegen vi gör när det gäller att ställa om vår kommersiella verksamhet, säger Polestarchefen Michael Lohscheller i ett uttalande.
Det återstår att se om Polestar kan hålla uppe försäljningssiffrorna när USA infört höga strafftullar.
Senare i april släpps 2024 års bokslut. Året innan slutade med en rejäl förlust.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- Idag 13:11 motorcykelentusiasten skrev:…
- Idag 13:07 Mr Snoid skrev: Mäkinen, ta…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.