Flera biltillverkare har infört möjligheten att använda elbilens batteri till annat än att driva bilen. Den så kallade V2L-tekniken (”vehicle-to-load”) innebär att bilen kan ”ladda åt fel håll” och driva prylar som exempelvis dammsugare och kylboxar.
På längre sikt kan elbilens batteri även användas för att driva hela hemmet. Då kan elbilen laddas upp på natten och sedan ge ström åt huset på dagtid när den inte körs.
– Batteriet vi har i bilarna kommer bli en avgörande del i framtidens energilösning, säger Polestarchefen Thomas Ingenlath i en intervju med Techcrunch.
Polestar som ska vara ett märke med högt teknikinnehåll har ännu inte lanserat dubbelriktad laddning i sina elbilar. Därmed har andra märken som exempelvis Audi, Volkswagen, Skoda, Hyundai och Kia smitit före.
Det är dock på gång i ”nästa generation Polestarbilar”, lovar Thomas Ingenlath, och till skillnad från många av dagens elbilar ska Polestar satsa på den så kallade V2G-tekniken (”vehicle-to-grid”) som inte bara kan driva enskilda prylar utan användas som energibuffert för hela hemmet.
Kommentarer till artikeln (2)
- 26 augusti 2022 Så länge man håller sig inom…
- 25 augusti 2022 Tja men det lär väl slita på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.