Nästa artikel
Polestarchefen: ”Elbilar är framtiden – men de är inte rena ännu”
Nyheter

Polestarchefen: ”Elbilar är framtiden – men de är inte rena ännu”

Publicerad 10 september 2020
Thomas Ingenlath vill att biltillverkarna är öppna och ärliga när det gäller utsläppen från nya elbilar – annars riskerar vi en ”ny dieselgate”.

Frågan om elbilarnas utsläpp brukar ofta leda till hetsiga diskussioner. 

Tidigare i september kom en ny studie som visade att även om elbilar kan släppa ut mer än en bensin- eller dieselbil när den tillverkas, kör elbilen snabbt ”ikapp” och om förbränningsbilen eftersom den genererar betydligt lägre utsläpp när den körs.

Biltillverkarna måste dock bli bättre på att vara ärliga och transparenta med att även elbilar har vissa utsläpp – och arbeta tillsammans för att minska dem, skriver Thomas Ingenlath, chef för Volvos elbilsmärke Polestar i en debattartikel som publicerats av The Telegraph.

Artikeln har rubriken ”Biltillverkarna måste vara ärliga: inte ens elbilar är rena”. 

”Som chef för en elbilstillverkare borde jag inte säga det”, skriver han.

Men Thomas Ingenlath gör samtidigt klart att ”elbilar är framtiden” och förklarar att elbilar är de enda bilarna som faktiskt kan bli koldioxidneutrala på sikt, vilket förbränningsbilar enligt honom inte kan bli.

”Elbilar ger oss ett genuint sätt att få ned koldioxidutsläppen till noll, men det är dags för ärliga analyser, tuffa frågor och några ännu tuffare svar för att säkerställa att vi når det här målet. Det finns inga rena bilar i dag och att säga det till kunderna är omoraliskt”, skriver han.

Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”

Volvo använder sydkoreanska och kinesiska batterileverantörer i sina elbilsmodeller.

”Dieselgate får aldrig hända igen”

Thomas Ingenlath tar utgångspunkt i Volkswagens dieselskandal, där bilköparna blev lurade – något han skriver ”aldrig får hända igen”.

Han vill att elbilsindustrin lär sig av dieselskandalen och öppet redovisar hur tillverkningen går till. Han efterfrågar också olika standarder i bilbranschen som alla kan mätas mot istället för att alla använder interna mål.

”Till skillnad från en fossildriven bil kan en elbil bli klimatneutral. Nu har vi till slut en riktig chans och vi får inte slösa bort den möjligheten”, skriver Thomas Ingenlath i debattartikeln.

Spåra batteritillverkningen

När det gäller utsläppen från elbilstillverkningen är de flesta biltillverkare fortfarande inte särskilt öppna och transparenta kring exakta siffror. Däremot jobbar många av dem med olika projekt som ska sänka utsläppen under tillverkningsfasen.

När elbilen laddas spelar det förstås roll hur energin framställs, men enligt flera studier spelar det inte lika stor roll som många tror. Elbilen är oftast renare än en förbränningsbil även med ”smutsig” el.

En annan kontroversiell fråga gäller framställningen av batterier och råvaror som i vissa fall kan vara farlig och giftig för arbetarna. Här har Volvo gjort klart att batteritillverkningen ska spåras med så kallad blockkedjeteknik, något som dock kritiserats för att inte vara något felfritt sätt att spåra hur tillverkningen går till.

Volvo har inte valt att använda batterier från svenska Northvoltfabriken i sina elbilsmodeller utan batterier från sydkoreanska och kinesiska leverantörer.

Läs också: Volvo använder blockkedjor för etiska elbilsbatterier

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.