Polestar ska bli Geelykoncernens spjutspets när det gäller utveckling av elbilar, även om många av komponenterna delas med Volvos modeller.
Men till skillnad från Volvo ska Polestars bilar inte säljas hos vanliga återförsäljare. Istället ska Polestar ”göra en Tesla” och öppna egna visningslokaler med kundmottagare snarare än säljare, och viktigaste försäljningskanalen blir internet.
Polestar ska öppna två lokaler, som kallas Polestar Spaces, i Sverige inom kort men i Norge finns redan en öppen lokal. Första elbilen Polestar 2 ska levereras till de första köparna i sommar, som utlovat, enligt norska Polestarchefen Alexander Hørthe.
– Saker och ting går faktiskt enligt plan trots allt. Vi hade stopp i fabriken i Kina men är fortfarande i upprampningsfasen, alltså en sorts inlärningsfas inför storskalig produktion, så det betyder att vi kommer kunna ta igen förseningarna, säger han i en intervju med Norsk Elbilforening.
Läs också: Polestars nya system ska varna "skärmzombies"
Försvarar laddhybriden
Att märkets första bil, Polestar 1, faktiskt inte är någon elbil utan en laddhybrid försvarar Alexander Hørthe med att elektrifieringen inte kommit lika långt i alla länder som i Norge.
– Polestar 1 är hybridbilen med längst elräckvidd i världen och den fungerar som en ögonöppnare för skeptikerna där ute för att acceptera helt eldrivna bilar när de ser att de kan klara sig med att köra Polestar 1 uteslutande på eldrift.
Polestars globala chef, Thomas Ingenlath, har tydligt gjort klart att Tesla är en konkurrent och att Polestar 2 blir en direkt utmanare till Model 3. Men riktigt så långt vill inte Alexander Hørthe gå.
– Tja, konkurrent och konkurrent. Det går självklart att vinkla det så men vi vill båda två samma sak: vi vill ha elektrifiering. Även om nybilsförsäljningen i Norge är 50 procent elektrisk är bara tio procent av bilparken elbilar, så jag vill hellre säga att det är där konkurrensen ligger. Det är fossilbilarna vi vill konkurrera med. Och det är ägarna av de bilarna vi vill överbevisa om att elbilar är framtiden, säger han till Norsk Elbilforening.
Läs också: Polestar 1 provkörd: Världens mest udda laddhybrid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyvärr är Volvo's vagnar för tunga, så det blir inge vidare räckvidd med batterier... så de kommer inte att lyckas smälla Tesla på fingrarna även om de väldigt gärna skulle vilja göra det.
Stygga: Ja, Polestar 2 väger 15-20% mer än motsvarande Model 3 men inte bara vikten det handlar om vad gäller räckvidden, tror Tesla har lite effektivare drivlina med.
Sen ska man nog inte säga för mycket om vem som slår vem i långa loppet, sådant kan ändras snabbt i bilbranschen även om jag personligen inte heller tro att det blir Polestar som går upp jämsides med Tesla först.....
15-20% kanske man inte tycker är så mycket...men i slutändan handlar allt om energi, och då gäller det att hushålla med det man har, speciellt viktigt nu när batterierna väger så mycket.
Ehm, nej. De konkurrerar även med Tesla.
Intressant är att den mest sålda elbilen i Norge nu är Audi e-tron. Långt fler än Tesla.
Volvo och nu även Polestar har ledare som inte begriper sig på en fossilfri bilmarknad. Sälj era aktier - företaget är i skakiga händer!
Boxer: Vilken tidsrymd kikade du över? Tror knappast det säljs mer e-tron än Model 3 t.ex. där om du ser över tiden. Har du kikar enbart april så är det inte ett dugg konstigt då det är första månaden i nytt kvartal och då levererar Tesla knappt alls till Europa. Sen är ju frågan om du menar sålda eller registrerade bilar?
Ja - Polstar 1 är den mest udda o onödiga hybriden, tycker jag.
Alla vill konkurrera med Tesla - för de är först, störst och bäst. Kanske Polstar 2 blir en konkurrent till Model3 och ModelY, men Porsche Taycan blir ModelS antagonist - även om ”samma” prestanda kostar minst dubbelt, men kvaliteten generellt är bättre..
Henrik #3
Tro kan du göra men statistik ljuger inte.
År 2020 till och med april har det i Norge sålts
4680 Audi E-tron
1261 Tesla 3
164 Tesla X
68 Tesla S
1571 Hyundai Kona, dvs fler än alla Teslas modeller
Du kan kolla själv här:
https://elbilstatistikk.no/
Verkar som Norska marknaden börjar bli mättad av Teslas spacade bilar.
Märk även att även har sålts 252 Porsche Taycan. Många byter sin Tesla S mot Porsche. Därav den låga försäljningen av modell S som börjar komma till åren och imponatorfaktorn har falnat då nya mer prestigefulla fabrikat finns att tillgå.
Guran;
Hur vet du att norrmännen byter Tesla S mot Taycan? Tror snarare att de köper Taycan istället för Tesla S, eftersom den är ny och intressant och att de har råd...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.