Volvokoncernens elbilsmärke Polestar har vuxit snabbt. För två år sedan fanns knappt några Polestarbilar på vägarna – i dag finns tusentals.
– På bilar brukar man prata 0–100 km/tim, men här pratar vi 0–6 000 bilar på kort tid. Det är jättekul, säger Martin Ölund, chef för Polestar i Sverige, i en intervju med Vi Bilägare i samband med elbilsmässan eCarExpo.
Enligt honom har märket gått från att vara ett uppstartsbolag till att i dag vara mer av ett ”uppskalningsbolag”.
– Utmaningen är att kunna växa med den kvalitet vi vill ha. Det tycker jag vi har gjort och grundpelaren är vår personal. Vi är alla på gemensamt uppdrag mot koldioxidneutralitet. Än så länge har vi bara börjat.
Precis när Polestar 2 börjat levereras gick ni ut med två återkallelser för allvarliga fel. Vad har ni lärt er av det?
– Jag tror transparens är nyckeln till mycket. Både att vara nära ägarna som vi lär oss mycket av, och att vara ärliga med hur läget är. Vi har ju också vår rapport om utsläppen under bilens livscykel, där vill vi också vara transparenta. Kunden ska känna att vi på Polestar är ärliga.
Polestar 2 kostar i dag från en halv miljon kronor och uppåt. Den kommande suven Polestar 3 blir dyrare och det blir även den kommande sedanmodellen.
– Polestar 2 är vår första start. Tittar man på Polestar Precept så ser man att den ligger i en annan prisklass men det viktigaste är att de nya modellerna blir tillgänglig för bilens målgrupp, och det kommer den vara.
Den som vill provköra eller titta på en Polestar och inte bor i storstäderna, går det?
– Vi finns i Malmö, Göteborg och Stockholm. Vi kommer öppna en ganska permanent plats väldigt snart. Sedan åker vi till andra orter i till exempel två veckor för att kunderna ska kunna provköra. I sommar åker vi runt till 7–8 städer.
Det finns många nya elbilsmärken som slåss om kunderna. Varför ska köparna välja en Polestar?
– Det viktigaste tycker jag är magkänslan och designen, och vi har ett 96-årigt arv kring forskning och tillverkning från Volvo Cars. Sedan tänker vi mycket kring koldioxidneutralitet. Istället för att plantera träd eller göra något annat när bilen är klar vill vi göra skillnad redan under produktionen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.