Polestar har haft en tuff start på året. Förutom att försäljningen gick sämre än väntat har märket varslat anställda om uppsägning, och Volvo Cars ska inte skjuta till mer pengar.
Vid sidan av det har den viktiga lanseringen av Polestar 3 tidigare skjutits upp på grund av mjukvaruproblem och företaget har beskrivits som värdelöst av SEB.
Men Polestarchefen Thomas Ingenlath är optimistisk. I en intervju med Frankfurter Allgemeiner Zeitung upprepar han att målet är att gå ”break even”, alltså uppnå nollresultat, redan nästa år.
– Vi vill uppnå det målet med en total försäljning på 150 000–160 000 bilar. Vi har justerat försäljningssiffrorna som vi vill nå målet med. Det handlar om realistiska siffror kombinerat med de höga vinstmarginalerna för ett exklusivt premiummärke och framtida modellanseringar, säger han.
Polestar försöker nu fokusera mer på vinstmarginal än antalet sålda bilar, uppger Thomas Ingenlath. Några extrema prissänkningar som hos Tesla blir det heller inte, även om vissa versioner av Polestar 2 nyligen prissänkts.
– Även om våra konkurrenter sänker priserna utan hänsyn till värdet för de begagnade bilarna har vi inte ändrat vår position. Vi förblir på premiummarknaden för elbilar och är glada att fylla utrymmet som lämnas av andra.
Trots att det kommer kosta enorma belopp att fortsätta utveckla nya modeller står planerna fast: Polestar 3 och 4 står närmast på tur, därefter följer sedanmodellen Polestar 5 och cabrioletmodellen Polestar 6.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 2024-02-23 10:15 Köpare av Kinabilar…
- 2024-02-22 22:28 Polestars ledning kanske…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.