
Polestar har tuffa ekonomiska utmaningar och tappar 190 000 kronor per bil. Men när Polestar 3 och 4 börjar säljas hoppas märket på kraftigt ökad försäljning.
Nu premiärvisas också Polestar 5, en fyradörrars GT-modell som ska utmana bland andra Porsche Taycan och Tesla Model S, för första gången utan maskering. Försäljningsstarten dröjer dock till 2025.
Polestar 5 har aluminiumchassi och saknar bakruta – den ersätts av en kamera som i Polestar 4. Drivlinan blir helt ny och består av två elmotorer. Systemet levererar totalt 886 hk och 900 Nm.

Polestar 5 bygger på en ny plattform, den tredje eller fjärde i ordningen för Polestar beroende på hur man räknar. Bilen uppges bli lättast i sin klass.

Polestar ska börja bygga bilar i Sydkorea. Först ut blir Polestar 4.
Precis som Porsche Taycan har Polestar 5 också 800-voltsteknik. Tillsammans med ny snabbladdningsteknik som utvecklats tillsammans med företaget Storedot ska det innebära att bilen kan laddas med 16 mils körning på fem minuter.
Polestar har hittills byggt bilar i Kina men under andra halvåret 2025 ska märket också börja tillverka bilar i Sydkorea, primärt för amerikanska och sydkoreanska marknaden.
Interiören, räckvidden eller prislappen för Polestar 5 är ännu inte officiella.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 11 november 2023 Pi skrev: J.L - i egenskap…
- 11 november 2023 MrSnoid, jag har inte full…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.