Laddhastigheten för nya elbilar har ökat rejält de senaste åren. Hyundai, Kia och Porsche har alla lanserat modeller med hög och jämn laddeffekt vilket gör att bilägarna behöver spendera mindre tid vid laddstolpen längs vägen.
Snart ska även Polestar lansera snabbare laddning med hjälp av teknik från företaget Storedot, som också Volvo Cars investerat i.
Ett prototypexemplar av den nya sedanmodellen Polestar 5 har nyligen laddats med en toppeffekt på 370 kW, och att ladda 10–80 procent gick på tio minuter.
Prototypen har ett 77 kWh-batteri och att ladda till 80 procent adderar omkring 33 mil på 10 minuter. Tekniken kan även användas i ett större 100 kWh-batteri och presenterades förra året.
Den så kallade XFC-tekniken som Storedot utvecklat går ut på att använda kisel i battericellerna vilket ökar laddhastigheten utan att batteriet tappar kapacitet. Batteriet har också förbättrad kylning och lägre vikt än dagens elbilsbatterier.
Enligt Polestarchefen gör den snabba laddningen att elbilarna närmar sig bensinbilarna när det gäller längden på ”tankstoppen”.
– Tid är bland den största lyxen vi har, och som tillverkare av lyxiga eldrivna prestandabilar behöver vi ta nästa steg för att lösa ett av de största hindren för att äga en elbil, nämligen laddångest, säger han.
Polestar är inte ensamt om att utveckla snabbare elbilsladdning. Geely-koncernen där Polestar ingår har tidigare aviserat snabbladdning med hela 600 kW, och konkurrenten Xpeng utvecklar snabbladdare på 480 kW.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 2024-05-01 22:16 370 kW laddning är ju…
- 2024-05-01 22:10 Mr Snoid skrev: Raphael…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.