I slutet av 2022 lanserar Polestar sin tredje bilmodell och andra elbil sedan märket blev fristående från Volvo Cars år 2017.
Den nya modellen får namnet 3 och kommer att vara en suv – men för att särskilja den från nästa generations Volvo XC90 kommer den inte erbjudas med tre sätesrader – och blir alltså inte sjusitsig. Det sa märkets vd Thomas Ingenlath i en intervju med Car and Driver under IAA:s bilmässa förra veckan.
– Jag har ingenting emot tre sätesrader i sig, men så fort vi gjorde det skulle ni (journalister, reds anm.) fråga vad som skiljer bilen från XC90. Två sätesrader gör det möjligt att ge bilen en mer aerodynamisk taklinje och förlänga avståndet mellan fram- och baksäte vilket ger baksätet en lyxig känsla, sa han till tidningen.
Ingenlath bekräftade också att Polestar 3, precis som Polestar 2, kommer att erbjudas med både en och två motorer beroende på om kunderna vill ha två- eller fyrhjulsdrift.
– Jag ser definitivt det som en bra kombination. Dubbla motorer ger lite mer kraft och acceleration, men det finns många människor som inte behöver den spänningen. Och många behöver inte fyrhjulsdrift, sa han.
Polestar 3 kommer att byggas både i USA och i Kina. I USA kommer den byggas i samma fabrik som Volvo S60 och nya Volvo XC90.
Märket planerar också att göra en produktionsversion av konceptbilen Precept – trots att låga sedanmodeller i allt större utsträckning ersätts av suvar.
– Jag tror på en värld där alla inte är nöjda med samma maträtt. Att vara ett märke som bara har suvar hade varit skrämmande för mig, sa Ingenlath till Car and Driver.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.