Mellan Göteborg och Stockholm är det 471 kilometer. I alla fall om man tar väg 40 och sedan E4.
Den sträckan och lite därtill ska nya elbilen Polestar 2 kunna avverka på en batteriladdning. Åtminstone enligt de officiella siffrorna.
Med ett batteri på 78 kilowattimmar (kWh) är den deklarerade räckvidden, enligt den nya och mer realistiska mätmetoden WLTP, 500 kilometer.
Alla som kört elbil vet dock att man inte kommer så långt i verkligheten, i synnerhet inte om utetemperaturen är låg och om hastigheten ligger på motorvägsnivå.
Så att köra Göteborg–Stockholm en kylig februaridag kanske kräver ett laddstopp ändå…
Bilen med det korta namnet 2 är den första helt eldrivna modellen från Polestar, som började som tävlingsstall, blev Volvos trimavdelning och nu knoppats av till ett fristående elbilsmärke som delar den mesta tekniken med Volvo.
Märket ägs till hälften av Volvo Cars och till andra hälften av Volvos kinesiska ägare Geely.
Tidigare har Polestar visat tvåsitsiga sportbilen 1, som är en laddhybrid med totalt 600 hästkrafter från två elmotorer och en bensinmotor. Pris från 1,6 miljoner kronor...
Polestar 2 är i stället en femdörrars halvkombi med ett stort batteri inbyggt i golvet. Drivningen på fyra hjul sker helt elektriskt och med 408 hästkrafter (och 660 Newtonmeter) ska bilen kunna accelera 0–100 km/tim på mindre än fem sekunder.
Polestar berättar dock inget om laddning och vilken hastighet som bilen klarar att ladda med.
Rent tekniskt är bilen byggd på den så kallade CMA-plattformen, samma grundstomme som används till Volvo XC40.
Inredningen är avskalad och påminner i grunden om de senaste årens Volvobilar. Mitt på instrumentbrädan sitter en pekskärm som styr de flesta funktionerna. Bältena är guldfärgade, precis som bromsoken.
Utvändigt noterar vi bland annat den speciella ljusrampen bak, att laddluckan sitter på vänster bakskärm, och att bilen ärver Volvos T-formade strålkastare.
Senare ska det dock, lovar Polestar, komma en enklare version som kostar från 39 900 euro, motsvarande 420 000 kronor.
Detta kan till exempel jämföras med Tesla Model 3 som kostar från 650 200 kronor. På samma sätt som Volvo har Tesla utlovat modeller som är mindre dyra.
Är man intresserad av en Polestar 2 kan det dock dröja innan bilen levereras. Fabriken i kinesiska Chengdu påbörjar tillverkningen "tidigt 2020", enligt Polestar.
Diskutera: Vad tycker du om Polestar 2?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.