Volvo har gjort plats för en extra salt (och extra dyr) modell med uppskruvad effekt och rejsiga detaljer. Namnet lånar man från systerbolaget Polestar, tävlingsstallet som blev Volvos trimavdelning och som nu stöpts om till fristående elbilsmärke.
Den bläcksvarta provbilen är en laddhybrid baserad på den tidigare toppmodellen T8 Twin Engine. Fram finns en bensinmotor på 318 hk, i mitten sitter ett stort batteri och bak hittar vi en elmotor på 87 hk – totalt 405! Vässad motorstyrning har lockat fram 15 hk extra ur bensinfyran men viktigare för körupplevelsen är det andra som ingår i paketet: biffiga bromsar från Brembo (sexkolvsok och 371 mm skivor), 20-tumshjul med breda sportdäck (245/35) och stötdämpare från Öhlins med extra förstärkningsstag mellan fjädertornen fram. S60 är först men nästa år kommer även V60 och XC60 i det här utförandet.
"Det känns lite märkligt att såsa omkring med 318 hk i reserv."
Att bromsa mjukt visar sig vara lättare sagt än gjort. Trampar man lätt på pedalen är det endast elmotorn som går in och motorbromsar, vilket också laddar batteriet. Trampar man lite hårdare greppar bromsskivorna tag med väldig kraft. Volvo lovar att den här okänsliga övergången ska förfinas.
Hybridsystemet gör att bilen väger ungefär 250 kg mer än en bensindriven S60. Det märks. Bilen känns inte lika lättrörlig som vanliga S60, fjädringen är mjukare och när vi pressar bilen i kurvorna skriker det om däcken.
Öhlinsdämparna bidrar dock till behaglig åkkomfort, i alla fall med fabriksinställningen på sex klick fram och nio klick bak. Dämparnas ventiler kan nämligen justeras i 22 steg, från helt stängda till helt öppna, genom att skruva på guldfärgade vred. De främre finns lättåtkomliga under huven medan de bakre kräver att man plockar av bakhjulen. Kanske en kul finess för bankörning men den känns lite som en gimmick...
Att byta körläge från ”Power” till ”Pure” är nästan som att byta bil. Nu sker drivningen helt elektriskt och ett fullt batteri räcker för tre–fyra mils körning. Den förhållandevis svaga elmotorn får dock slita hårt för att förflytta den två ton tunga bilen. Det känns lite märkligt att såsa omkring med 318 hk i reserv.
Kombinationen av laddhybrid och prestandabil betyder att Volvo hittat en egen liten nisch. Frågan är om biltypernas olika smaker verkligen gifter sig med varandra?
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Polestar Engineered?
Pris, från kr: Ej fastställt men gissningsvis närmare 700 000.
Säljstart: Våren 2019.
Mått, cm: L 476/B 185/H 143.
Bagagevolym, l: 392.
Tjänstevikt, kg: 2 020.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motorer: Frontmonterad fyrcylindrig bensinturbo med kompressor, volym 1 969 cm3, max effekt 318 hk (233 kW) vid 5 800–6 100 v/min, max vridmoment 430 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor bak, max 87 hk (65 kW), max 240 Nm. Systemeffekt 405 hk (251 kW), totalt vridmoment 670 Nm.
Kraftöverföring: 4-hjulsdrift via elbakaxel, 8-stegad automatlåda.
Batteri: 10,4 kWh (i kardantunneln).
Laddning: Upp till 3,5 kW effekt. Full laddning på 3,5 tim med 16A.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,7 s.
Deklarerad förbrukning: 2,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 58 g/km. Räckvidd på el: 45 km (NEDC).
Konkurrenter: Audi S4, BMW M340i och Mercedes-AMG C 43 är lika i prestanda men ej laddbara.
Plus: Acceleration, några mils eldrift, kul detaljer.
Minus: Tung, förmodligen dyr, svårdoserade bromsar.
Vad nytt? Extra spetsig laddhybrid.
För vem? Den som vill ha en ovanlig Volvo.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.