Stockholms stad ska införa den strängaste typen av miljözon i de mest centrala delarna. Alla bensin- och dieselbilar, och även personbilar med laddhybridteknik, blir förbjudna i ett område på 20 kvarter.
Men om reglerna faktiskt kommer följas av bilisterna i praktiken är oklart. Det är polisen som ska sköta eventuella kontroller av att miljözonsreglerna följs. Några kameror eller liknande för att avslöja fuskande bilister planeras inte.
Stockholm har sedan tidigare en så kallad miljözon klass 2 på Hornsgatan på Södermalm. Där får bara vissa bensin- och dieselbilar köras. Men många struntar i förbudet, eller känner inte till det. Var femte fordon som kör på Hornsgatan har inte rätt att vara där, enligt Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
”Sveriges städer måste kunna bekämpa luftföroreningar utan att riskera att skapa merarbete för polisen”
I samband med att miljözonen på Södermalm infördes uppgav polisen att det inte skulle bli några särskilda kontroller av bilar på grund av miljözonerna.
– Det är något som vi får hantera i vårt vanliga arbete. När man stoppar en bil har man möjlighet att i slagningar se om bilen uppfyller miljökraven, sa Manuel Firpo, kommunpolis på Södermalm, till Dagens Nyheter.
Redan för flera år sedan öppnade Transportstyrelsen och Stockholms dåvarande trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) för att även parkeringsvakter ska få bötfälla bilister som bryter mot miljözonsreglerna. Lars Strömgren är inne på samma linje.
– Sveriges städer måste kunna bekämpa luftföroreningar utan att riskera att skapa merarbete för polisen. Det här är ett sätt att avlasta polisen och samtidigt se till att de som kör på bensin och diesel faktiskt följer miljözonerna, säger han i ett pressmeddelande.
Men att ändra dessa regler kräver en ändring av trafikförordningen som ska beslutas av regeringen. Den som bryter mot miljözonen riskerar 1 000 kronor i böter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 12 oktober 2023 40-talisten skrev: MP har…
- 11 oktober 2023 MP har sina "kamrat 4…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.