Stockholms stad har skrotat planerna på att införa en så kallad ”miljözon klass 3” i Gamla stan. I stället ska Gamla stan bli en så kallad stadsmiljözon med betydligt färre parkeringsplatser, lägre hastighetsgränser och större gångbanor.
Nu står det dock klart att miljözon klass 3 ska införas i de mest centrala delarna av Stockholm. Totalt omfattas 20 kvarter och där blir alla bensin- och dieselbilar förbjudna, skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande.
Det omfattar även personbilar med laddhybridteknik, men inte gasdrivna bilar som uppfyller Euro 6-utsläppskraven. Stockholm blir först ut i Sverige med den här typen av miljözon.
Området ramas in av Hamngatan i söder, Sveavägen i väster, Kungsgatan i norr och Birger Jarlsgatan i öster. Förbudet ska införas stegvis med start den 31 december 2024 för att förbättra luftkvaliteten. Miljözonen ska vara helt införd 2026.
– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av City där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, med aktörer som kan vara draglok i omställningen. Därför är det en bra plats att börja på, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad i ett uttalande.
Taxibilar och nyttofordon som hantverkarbilar omfattas också av förbudet, men inte exempelvis polisbilar, ambulanser, färdtjänst och annan samhällsservice. Inte heller fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade omfattas.
De fordon som får köras i miljözon klass 3 är:
- lätta och tunga elfordon
- lätta och tunga bränslecellsfordon
- lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
- tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
- Det finns även undantag för exempelvis polisbilar, ambulanser, färdtjänstbilar, läkare, militärfordon och transporter av rörelsehindrade.
Källa: Stockholms stad
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.