Nya bilar har sensorer som känner av däcktrycket och som kan larma om det plötsligt sjunker.
Pirelli vill ta det hela ett steg längre med något som kallas ”cyberdäck”. De har en integrerad sensor i själva däcket som kan mäta betydligt mer än bara däcktrycket.
Den uppkopplade sensorn kan mäta både lufttryck, temperatur och acceleration. Siffrorna skickas vidare till bilens centraldator.
För biltillverkarna har det blivit allt viktigare att samla in så mycket data som möjligt om körningen. Att montera in sensorn i själva däcket, och inte bara ha en separat sensor som i dag, kan ge mer data – något som också blir viktigt för självkörande bilar.
Superbil först ut
Först ut med Pirelli Cyber Tire är McLaren Artura, men förmodligen hamnar tekniken även i billigare modeller framöver.
I framtiden tror Pirelli att sensorerna även kan användas för att exempelvis upptäcka eller varna för vattenplaning innan föraren hinner reagera. Sensorn vet också om det är sommar- eller vinterdäck vilket kan påverka bilens antisladdsystem.
I dagsläget är sensorn batteridriven och väger drygt tio gram, men längre fram kan sensorn eventuellt drivas av den energi som uppstår när däcket rullar.
Läs också: Tusentals priser granskade: Då ska du köpa däcken
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.