Igår släppte Peugeot några bilder och den filmsnutt som syns här ovanför för att smygvisa supersportbilskonceptet Onyx, som kommer till Parissalongen den 29 september. I idag finns fakta och fler bilder tillgängliga.
Bilens skärmar och dörrar är tillverkade av koppar, övriga karossdelar i kolfiber. Tak och rutor är gjorda av plexiglas. Bilens grundstruktur är också gjord i kolfiber och ska endast bestå av tolv delar samt väga 100 kg.
Det som driver de 345 mm breda bakhjulen via en sexväxlad sekventiell växellåda är en turboladdad 3,7-liters HDi-V8 på 600 hk tillsammans med en elmotor som tar till vara på energin vid inbromsningar och producerar 80 hk. Hela bilen väger 1 100 kg.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot Onyx?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Skärmar och dörrar tillverkad i koppar"?
Varför, det är ju ett av de absolut sämsta konstruktionsmaterial som finns till detta ändamål.
Kan det verkligen stämma?
Och rutor av akrylplast, tackar, tur att det är ett koncept!
F.ö. var det den sämsta filmsnutt jag sett.
Nu har jag fått reda på att kopparn bara är ett tunt skal, polerat och obehandlat för att med tiden ge en vacker lyster?
Morsning, vem vill ha en fläckvis grönärgad bil.
Bilen är ju ritad av en norrman och det förvånar mig att han valt detta material, men han kanske inte var med på den idén.
Om man nu tycker det är så vackert med kopparfärgen varför då inte använda sig av kopparfärgad aluminium?
När det gäller akrylen så påstår man att den ska vara reptåligare än glas.
Tackar, det har jag hört förr, men ännu inte sett bevisat.
Men det är ju bara ett koncept och det är ju till för att väcka reaktioner och då gäller det ju att sticka ut.
Lite skillnad mot tidigare uppgifter om en 1.6 liters maskin då alltså.
Intressant med motorn,..var har man "hittat" den?
Vore kul att få reda på mer om denna motor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.