SsangYong e–XIV är ett eldrivet koncept med räckviddsförlängare och solcellstak. Bilen ska visas upp på Parissalongen.
Den senaste konceptbilen från SsangYong är en liten suv som mäter 4 160 mm i längd, 1790 mm i bredd och 1 575 mm i höjd och med ett axelavstånd på 2 600 mm. Dess namn står för ”Electric Exciting user-Interface Vehicle” och bilen drivs av en elmotor som assisteras av en liten bensinmotor för förlängd räckvidd. Men inte nog med det – solcellspaneler på taket hjälper också till.
Mycket mer får vi inte veta av den koreanska tillverkaren men e–XIV ska demonstrera vad vi kan vänta oss från SsangYong i framtiden. Konceptbilen kommer att finnas på Parissalongen 29 september – 14 oktober.
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong e–XIV?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Knappast något för den svenska marknaden. Solcellerna på taket lägger högst sannolikt av efter den första vinterns borstande och bankande för att få bort nyfallen och sammansmält snö och is. Ger förmodligen inte heller något större tillskott de få dagar utanför sommaren då solen inte lyser med sin frånvaro i vårt avlånga land från Mellansverige och uppåt. "Liten" bensinmotor låter inte betryggande för vare sig den kallare eller någon annan årstid. Och vad är så spännande med bilens användargränssnitt (exciting user interface)? Är förarsätet utbytt mot en "elektrisk stol" som ger föraren en stöt vid en olämplig manöver?
Troligen används solcellerna bara till "bonusladdning" eller tillskott till drivning av AC tex. Om de nu letar sig ut till en eventuell produktionsbil.
Roger Skagerström: Vadå bonusladdning? Bonus finns inte kvar längre. Det heter Priso Klippet nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.