Under det första halvåret 2012 toppade Volvo och Volkswagen försäljningslistorna med flera modeller bland topp tio på den svenska marknaden. Det är dock en tillverkare som inte alls återfinns bland de tio mest säljande som står för den starkaste ökningen.
Totalt backade bilförsäljningen med tio procent under årets första sex månader, men Peugeot lyckades trots det öka sin försäljning med 14 procent. Framförallt är det Peugeot 508, som är populär som tjänstebil, som står för ökningen. Modellen har ökat sin försäljning med hela 160 procent jämfört med samma period förra året.
Totalt har Peugeots försäljning dock backat på europamarknaden. Även över hela världen har man sett en nedgång i sina försäljningssiffror under halvåret. 955 000 nya Peugeot har rullat ut på världens vägar under 2012, vilket är en minskning med 1,8 procent jämfört med första halvåret 2011. Försäljningen har dock ökat starkt i Asien och Nordafrika.
Samtidigt blir Peugeots kunder också nöjdare. Kundnöjdheten har ökat med 3,5 procent i Vi Bilägares senaste Autoindex, vilket är den tredje största ökningen bland de 22 bilmärken som ingår i undersökningen.
Försäljningsökningen i Sverige inkluderar både person- och transportbilar.
Diskutera: Hur ser du Peugeots ökning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Peugeot var ju stora i Sverige för 10 år sen, bl.a. låg trevliga 307 på 4-5 plats.
Sen lyckades de schabbla bort sig trots vettigt modellprogram.
Ja med nya 508 så har Peugeot gjort ett STORT kliv farmåt, äger själv en 508:a och kan inte vara mera nöjd. Lär bli flera Peugeot bilar för min del i framtiden.
Skulle dom få bättre rostskydd så skulle dom vara 100% bra!!
Vår familj har köpt 6 nya bilar i år och det har nog krävt ett 15 tal besök hos handlaren sedan i Mars.
Vid varje tillfälle stod det nya bilar i hallen och det var kö vid utlev utav de nya och sålda bilarna.
Visst har handlaren sålt bilar med en bra rabatt men att Peugeot har ökat sin försäljning i Sverige handlar troligtvis om fler orsaker.
Är så här långt nöjd med dem bilar som vi har köpt.
Inte alls konstigt med tanke hur attraktiv nya 508 är,hade själv planer på att införskaffa en men efter provkörning insåg jag att det inte gick att frambringa min önskade körställning och då fick denna modell tyvärr utgå.
Upplevde den själv som prisvärd och trevlig på alla punkter.
Peugeot gör snygga familjebilar som erbjuder goda utrymmen och skön komfort till bra priser. Idag långa garantier (5 års nybilsgaranti), låga förbrukningssiffror (även familjebussen 5008 går in som miljöbil) och en ökad kvalitet och tillförlitlighet, skördar framgångar.
@Peugeote-Pär: Peugeots rostskydd är ju inte direkt dåligt, har själv kört Pegga i 11 år nu och ingen av dom bilarna har visat på några brister i rostskydd, skärmar i plast, motorhuv i aluminium (tror även bakluckan är i aluminium), nu har ingen av dessa varit direkt jättegamla (306:an 5år, 307:an 8år och min nuvarande 308 drygt 3år) men jag har inte haft några som helst problem med rost på dom. Jag tycker även att bilar som ligger på blocket som är betydligt äldre oftast verkar rostfria (åtminstånde på ytan).
Peugeot har tidigare hamnat bra när det gäller rostskyddsstatistik, både 205:an och 309:an var bra i detta avseende sades bero på bra plåt hade själv en 309:a från -89 ett tag som var helt rostfri. Jag har inte sett något om att de nyare modellerna skulle vara mer benägna att få rost än de tidigare. Peugeot och rostproblem försvann i mitten av 80-talet då Peugeot införde "Atlant-testat" rostskydd. Ja alltså man testade bilarna på stränderna och körde i salt havsvatten för att testa motståndskraften mot salt. Idag använder man andra metoder.
Om alla tog en provtur i 308, 3008, 508 eller 5008 så skulle så MÅNGA människor ändra uppfattning om dagens Peugeot...
Vår 5008 som köptes slutet förra året har nu rullat 3000 mil utan bekymmer, sen kan man inte klaga på kvalitetskänslar och körupplevelsen som även en "minibuss" ger!
VÅGA PROVA PEUGEOT
Tycker ändå att det är "konstigt" med 5008:an som ju har tydliga likheter med C4 Picasso.
Den ena är hyllad medan den andra ganska ratad i tester samt utav sina ägare??
Det är ju altjämt ganska stora skillnader mellan Citroen och Peugeot fastän bilarna baserar väldigt mycket på varandra. Till exempel fjädringen är helt olika, Peugeot mera "sportig" och Citroen mera mjuk. Samma är det med styrkänslan.
Citroens DS-serie har dock blivit mera av typiskt Peugeot än Citroen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.