Nästa artikel
Peugeot 308 R Hybrid – 500 hk superhybrid
Nyheter

Peugeot 308 R Hybrid – 500 hk superhybrid

Publicerad 16 april 2015 (uppdaterad 16 april 2015)
Det franska bilmärkets sportavdelning har fått sätta tänderna i 308. Resultatet blev en laddhybrid med 500 hk och superbilsprestanda.
Peugeot Sport-avdelningen ligger bland annat bakom sportbilen RCZ från 2010 och nu har PSA-ledningen gett dem i princip fria händer att vässa 2014 års Årets bils-vinnare Peugeot 308.
 
Resultatet blev en laddhybrid med totalt tre motorer, 500 hk och 730 Nm. Peugot 308 R Hybrid har sänkts, fått 19-tumsfälgar, däck med dimensionen 235/35 och en 80 millimeter ökad spårvidd.
 
308 R Hybrid drivs främst av Peugeots välbeprövade turboladdade bensinfyra med en slagvolym på 1,6 liter. Förbränningsmotorn ger 270 hk, lägg därtill en 115 hk stark elmotor som driver bakaxeln och ytterligare en lika stark elmotor som hjälper bensinmotorn med drivningen av framhjulen och du får en bil i Golf-klassen med 500 hk.

20151604090709.jpg?itok=1QJiGHSy
 
0-100 km/tim ska gå på 4,0 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim. För att få plats med de två elmotorerna och batteriet på 3 kWh har det rumsterats en del i den EMP2-plattform som 308:an bygger på.
 
Batteriet har tagit platts under baksätet vilket gjort att bensintanken på 50 liter fått flyttas till bagageutrymmet. För att inte överhetta batteripaketet har karossen fått slitsar som släpper ut varmluften. Peugot 308 R Hybrid har blivit 125 kilo tyngre än standardbilen men större skivbromsar och batteriladdande bromskraftsåtervinning ser till att få stopp på ekipaget.
 
Det sägs ingenting om bilens räckvidd på el eller om det blir någon serieproduktion av denna franska superladdhybrid.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugot 308 R Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-16 10:02
Reverend Benny

Snyggt, kul att se att Peugeot är med i matchen när det gäller el-hybrider och gör det snyggt och inte totalt urflippat designmässigt som många andra.
Även om det bara är ett koncept av sportgänget så brukar ju utvalda delar hitta ner i de "vanliga" bilarna så småningom.
Känns som fransosernas svar på VW's hybridlina som sitter i A3 och Golf GTE.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-16 10:25
PREVIA

Peugeot gör en hel del bilar som skall locka köpare men som aldrig kommer i produktion, vi får hoppas för deras överlevnad att Franska skattebetalarna och Kineserna tycker att pengarna är väl investerade så att man kan sälja bilar med vinst igen.
http://www.statista.com/statistics/280346/ebit-margin-of-the-leading-car-manufacturers/

#3 • Uppdaterat: 2015-04-16 11:49
Raphael

Previa, det är många tillverkare som släpper konceptbilar som inte når produktion. Idén med konceptbilar är att visa ny design, ny teknik, testa konsumenternas reaktioner och sedan utifrån marknadens återkoppling skapa en bil. Sedan handlar det givetvis även om PR och att det skrivs om företaget i positiva ordalag i massmedierna. Peugeot är inte ensamma om detta. Att släppa konceptbilar är något positivt och bra. Alla företag som sysslar med produktion sysslar med koncept och design, även om allt kanske inte når publiken så finns de internet inom företaget. Apple är ett företag som arbetar mycket med koncept exempelvis, men deras koncept släpps inte ut utanför företaget utan används enbart internt. I vilket fall som helst så är det absolut inget ovanligt med koncept.

Det är lätt att tröttna på det återkommande tjatet om PSA-gruppens ekonomiska situation som ständigt florerar på dessa forum. Låt oss komma ihåg nu att Peugeot 308 är en succé på den europeiska marknaden och stadigt ökar sin försäljning, säljer faktiskt bättre än Toyota Auris. Peugeot 2008 är tillsammans med Renault Captur marknadsledande i Europa inom lilla SUV-klassen och har blivit en stor succé. C4 Picasso är marknadsledande i Europa inom segmentet minibussar, och även C4 Cactus har överträffat sina prognoser och säljer bättre än förväntat. Högmarginalserien DS går väldigt bra i Kina som är dess huvudmarknad och de nya produktlanseringarna har tagits emot väldigt bra.

Intressant med Peugeot är att det är modellerna med högre utrustningsnivå, högre pris och därmed högre marginal, är de som står för allt större del av försäljningen - detta är ett trendbrott mot tidigare. Detta visar att Peugeots strategi fungerar.

Nu kommer 2015 främst handla om förvaltning av det som finns, det lanseras inte direkt några nya modeller i år utan det handlar om finslipning av det som finns, men 2016 kommer flera nya modeller rullas ut från Peugeot, Citroën och DS. Bland annat så väntar vi en ny DS halvkombi i C4 storlek, vi väntar en ny premium DS sedan i klassen över DS5 och vi väntar en ny C5 som kommer vara en Cactus. Jag tror även att SUV:en DS6 kommer lanseras i Europa, i dagsläget är den endast för Kina.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-17 01:34
Simon no1

Har de insett att lufthybrid inte är en bra lösning nu tro?

#5 • Uppdaterat: 2015-04-17 19:16
bgl

Bensintank bakom bakaxeln är inte populärt i USA, så exporten dit kommer nog att utebli.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-17 20:53
Peugo

Simon, vad är det för del med den då? Tror nog du förstår varför den inte släpps ut fastän den är färdig.

EDIT: "PSA research and development boss Gilles Le Borgne has previously said the technology requires a production run of about 500,000 cars a year to make economic sense, because the system needs numerous components not found in other cars – including hydraulic motors, special gearboxes and 300bar gas tanks." Behöver flera biltillverkare för att nå den mängden och dela riskerna.

"Is your Hybrid Air project dead without a partner?

If we go it alone, the added cost boosts the price of our cars to a level that the market won’t accept today. We told our technical partner [Robert Bosch] that if it can find other OEMs, we would be happy to share the entry costs for the technology. This has not happened yet. Also, a recent development that concerns us is that more and more opinion leaders and governments have shown a tendency to talk about solutions rather than targets. They are now saying which technology they like and which they don’t like. Regulators who are not technology neutral are an enormous risk for OEMs."

#7 • Uppdaterat: 2015-04-18 12:35
MichaelTow

Super kul att se att Peugeot vågar, då de har tidigare visat att de kan utmana på allvar övriga biltillverkare. Jag syftar på till exempel Endurance Racing tävlingar där de vann rätt så överlägset mot Audi, innan de drog sig ut pga finansiella problem, när marknaden i Södra Europa samt Frankrike sjunk ordentligt under en period. Även på 24 timmars Le Mans har de vunnit med två bilar i tätten. Ingen annan biltillverkare har kunnat sätta lika stort press på Audi. Även Porsche och Toyota har inte nått samma fråmgångar ännu.
308 R ser riktig fint ut, dock är jag personligen inte förtjust i det svarta delen.
Vi har en RCZ R i garaget idag, helt underbar bil, vi njuter för fullt varje dag av att köra, men även av att bara titta på bilen.

#8 • Uppdaterat: 2015-04-18 12:44
MichaelTow

Många tvivlar på att PSA kommer att producera denna bil, men personligen tror jag att projektet kommer att överleva. Vem trodde att RCZ skulle produceras efter att första koncept bilen visades? Dessutom blev produktions bilen blev väldigt lik konceptbilen, och det blev en stor succe, dock kanske i Sverige där de flesta gärna väljer en familjbil, en Volvo eller en Passat. Det är bra bilar det ochså men knappast lika kul att köra. Så klart är det ingen bra jämförelse då dessa bilar hamnar i helt andra kategorier. Att 308 blev en annan stor succes är det ingen tveckan om. Att PSA koncernen har repat sig och har gradvis och kontinuerligt utökat sina marknadsandelar är ett faktum. Men så klart det retar upp de som så ofta framför kritik (oftast ogrundade) mot allt som produceras i Frankrike, när det gäller bilar.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-22 21:55
Peter E

Om bla RCZ. Efter fiaskot – skrotar sportbilen
Det skulle vara en utmanare till Audi TT.
Men succén uteblev och nu avslöjar fransoserna att modellen inte har en framtid.
– Att jaga nischer är för premiummärken, för oss har det varit en distraktion, säger Peugeotchefen.

Yxan kommer att svingas vilt inne hos Peugeot. Hälften av modellerna ska bort och 2022 ska det endast säljas 13 i stället för dagens 26. Det avslöjade företagets chef Maxime Picat på Shanghai-mässan. Och en av de bilar som vi inte kommer att få se mer av är sportbilen RCZ.
– Om jag avslöjar att de 13 viktigaste siluetterna vi säljer står för 95 procent av försäljning och mer än 100 procent av vår förtjänst – så förstår ni att det är nödvändigt, sa Peugeotchefen under ett pressframträdande. Det rapporterar brittiska Autocar.

Tror knappast denna 308 R Hybrid kommer i produktion precis som så många andra konceptbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.