Bränsleförbrukningen i verkliga livet överensstämmer dåligt med den officiella deklarationen. Det har vi påpekat många gånger förr.
När Peugeot 3008 nu närmar sig den officiella förbrukningen 5,1 liter börjar det likna något, men eftersom det under fjolåret handlade om en mycket stor andel landsvägskörning ska vi inte dra för stora växlar på det. Genomsnittligt, sett över alla år, ligger 3008:an på 6,1 liter/100 km.
Vår fjolårsförbrukning, 5,9 liter/100 km, innebar en bränslekostnad på 8,71 kronor/mil – sett till ett genomsnittspris på diesel av alla genomförda tankningar under 2012 på 14,76 kronor/liter. Näst billigaste bil vid pumpen var vår likaledes dieseldrivna Ford C-Max med 9,89 kronor/mil.
Anmärkningsvärt är att C-Max enligt den gamla definitionen klassas som miljöbil med en officiell förbrukning på 4,6 liter/100 km. Byte av testförare påverkar inte sällan förbrukningen och under fjolåret noterade vi höga 6,7 liter/100 km, men sett till alla teståren står nu Forden på ett genomsnitt på 6,4 liter/100 km. Fortsättning följer.
En annan testbil som också noterades för en kraftig bränsleökning var suven Dacia Duster, men här finner vi förklaringar i att den brukats som dragbil och att den mycket oftare gått i stadstrafik. 7,4 liter/100 km blev genomsnittsförbrukningen under 2012, men sett över alla åren stannar Duster på 7,1 liter/100 km.
Dyrast vid pumpen under fjolåret var Saab 9-5 som med ett genomsnittligt bensinpris på 15,03 kronor/liter kostade 14,28 kronor/mil. Näst dyrast blev Volvo V70 2,0F som på grund av större andel tankningar med bensin i fjol (30 procent) kom upp i 13,10 kronor/mil. Hade vi uteslutande tankat etanol (genomsnittspris 10,29 kronor/liter) hade kostnaden blivit 12,66 kronor/mil.
De största bränslesyndarna, sett till de officiella deklarationerna, är Ford C-Max, enligt fjolårets körförhållanden, med 46 procent i felmarginal, följd av Dacia Duster, 32 procent och bensindrivna Opel Astra, 27 procent. Som vanligt klarar sig Volvo bra i sådana här jämförelser med en felmarginal på 12 procent för V60, 9,3 procent för V70 med bensin och endast 2,5 procent med etanol.
Diskutera: Hur ser du på bränsleförbrukningarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ni tycks inte vara speciellt bra på att köra snålt?
För en gångs skull håller jag med dig Peugo :)
Vilken överraskning att bilen som gått mest på långkörningar förbrukat minst bränsle.
Inte många kallstarter per mil där inte!
0,59 vid övervägande långkörning... wow.
Törstigare än min 13 år gamla 110hk Citroen 2.0 HDI vid uteslutande stadskörning!
Snacka om att folk långsamt har tappat konceptet om vad bränslesnålt egentligen är. Här går definitivt utvecklingen åt fel håll.
Det enda som har sänkts är tillverkarnas uppgivna fantasisiffror.
Inga problem att köra på de uppgivna fabrikssiffrorna för mig. Att komma under de går också. Min förra bil skulle ha 0,71 liter per mil, på de 9500 mil jag körde den drog den i snitt 0.65.
Min nya ska ha 0,53 per mil, ska bil intressant att se vad det blir såsmåningom.
Vad olika förare i dessa spalter får för förbrukning är rätt ointressant att höra eftersom vi alla har olika körmönster, Sen finns det många som gärna vill framhålla sin bils låga förbrukning (eller sin egen skicklighet att köra snålt) vilket nog emellanåt innebär en trimning neråt av förbrukningssiffrorna - vilket jag har svårt att förstå. Det har framkommit många gånger tidigare tyvärr. Däremot är det ju intressant med mätningar som t ex tidningar gör och som följer nån form av standardiserad körcykel. Däremot är nog de flesta överens om att t ex de blandade förbrukningar som fabrikanterna uppger för främst miljötrimmade motorer inte är möjliga att uppnå - i alla fall inte under en längre period.
Som svar till "Mcgregor" kan jag säga att det inte handlar om att skryta om "vad man lyckats komma ner till", utan att förbrukningsutvecklingen har gått åt fel håll.
Min gamla cittra har inte förbrukat 0,65 i snitt ens under långa snabba körpass med tidvis nästan fullgas. Min förra -99 Seat TDI förbrukade likvärdigt.
De nyare s.k. "miljödieslar" jag haft (focus tdci, 308 HDI m.fl.) var inte ens i närheten av dessa siffror vid samma förhållanden.
Denna utveckling tror jag de flesta sett som har haft dieslar de sista 10-15 åren...
Håller till en del med JorgenE. "Man får det vad som man mäter".
Sen gäller det att förstå att en hög bil med stor nos som 3008 förbrukar mycket mera på motorvägen än tex. en 508 men ska man ha crossover så ska man ha! :)
Det är glädjande att se att återigen PSA ligger väldigt bra till avseende förbrukningen, för min del kommer det knappast som en överraskning. mcgregor: tack för dina kloka kommentarer, det behövdes för att höja kvalitet i dessa spalter.
JorgenE, du ta i lite väl mycket tycker jag. Trots att Franska biltillverkare, som jag beundrar, har inget mer att bevisa när det gäller kvalitet och optimering av deras Diesel motorer, har jag lite svårt att tro att du ligger på 0,63L i stadskörning. Om så är fallet, är du riktig duktig måste jag säga, och vi får väl även berömma Citroen.
Tycker och tror att dessa siffror är högst trovärdiga.
Att förbrukningen alltid kan bli högre eller lägre är ju inget konstigt.
Det handlar därför inte om hur lågt det är möjligt att köra en viss bilmodell utan vad den faktiskt drar i snitt för "medelbilisten".
Om sedan någon kan köra bilen snålare så är det ju bara till att gratulera.
Att låta EN person testköra bilen så snålt som det överhuvudtaget är möjligt under gynsamma förhållanden är det ingen som är behjälpt med.
Skulle tippa på att min 308:a ( som är ungefär lika hög ) nu ligger på ca 0.57l/m över drygt 2600 mil vilket jag tycket är bra med vår körning med en låg snittfart och flera piloter.
3008:an har även justerat ner sin förbrukning till 0.45l/m och klassas som miljöbil om jag inte minns fel så det är möjligt att den faktiskt är ännu lite snålare idag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.