Nästa artikel
Personer med synnedsättning kan få nya möjligheter till körkortsdispens
Nyheter

Personer med synnedsättning kan få nya möjligheter till körkortsdispens

Publicerad 23 september 2021 (uppdaterad 23 september 2021)
VTI har fått i uppdrag av regeringen att undersöka vilka typer av test som kan göras för att bevisa kördugligheten trots begränsningar i synfältet.

Det är tillsammans med Transportstyrelsen som Trafikverket och VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) ska ta reda på om det går att utveckla metoderna för att bedöma om det kan ges undantag från de medicinska körkortskraven angående synförmåga.

Till exempel får körkort inte utfärdas eller förnyas till den som har ett horisontellt synfält mindre än 120 grader. Vid brister i vidvinkelseendet kan en person ha svårt att upptäcka snabba skeenden i trafiken och dessa kan inte heller avhjälpas med glasögon eller linser.

Varje år får Transportstyrelsen 200 ansökningar om medicinsk dispens och 80 procent av dessa är kopplade till olika synnedsättningar som kan komma av  diabetes, stroke eller hjärntumör. De flesta som söker om dispens får avslag.

Tidigare har VTI testat att erbjuda personer med synbortfall och indraget körkort att testa sig i en körsimulator i Linköping. Personerna betalade ur egen ficka för testet som kostade 18 750 kronor. 114 personer av de sammanlagt 269 som använde simulatortesterna fick dispens att köra igen. Men i juni 2021 meddelandes att dessa tester inte längre var godkända som underlag i bedömningen då de inte gav tillförlitliga resultat.

"Simulatortesterna hade vissa brister när det gällde möjligheterna att testa körförmågan i mer varierade trafiksituationer som inkommande trafik från sidan eller cirkulationsplatser, samt att det saknades möjligheter att validera resultaten, dvs att visa att en person som har genomgått simulatortesten med godkänt resultat verkligen hade förmåga att köra trafiksäkert trots synfel", skriver regeringen i ett pressmeddelande.

VTI ska nu undersöka om simulatortesterna kan utformas annorlunda och även om det finns förutsättningar för praktiska körtester på avskild bana eller i verklig trafik för att utvärdera kördugligheten. Utredningen ska stå klar senast 30 september 2022.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2024-03-26 09:40 Tror inte det är synen i…
  • 2024-03-25 19:41 Hoppas det är fortsatt höga…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.