Nästa artikel
Glasögon som spårar blicken bedömer bilförares lämplighet
Nyheter

Glasögon som spårar blicken bedömer bilförares lämplighet

Publicerad 13 september 2021 (uppdaterad 13 september 2021)
Projekt vid Örebro Universitet ska ge läkare hjälp att besluta om patienter kan ha kvar sina körkort.

När läkare misstänker att en patient inte längre är lämplig bilförare i trafiken – på grund av hög ålder, sjukdom eller försämrad syn – har läkaren skyldighet att göra en anmälan till Transportstyrelsen om att körkortet bör dras in. Många läkare vittnar om att det är en svår bedömning att göra, eftersom de inte vet hur pass mycket det förändrade hälsotillståndet påverkar patientens förmåga att köra bil.


Enligt statistik från Transportstyrelsen återkallades 2020 5 176 stycken körkort av medicinska skäl. Tidigare kunde förare som fått sina körkort indragna med hänvisning till denna punkt testa sig i en körsimulator hos VTI (Statens väg- och Transportforskningsinstitut) mot självkostnadspris på över 18 000 kronor. Men i juni 2021 meddelade VTI att man slutar med simulatortesterna då Transportstyrelsen inte ansåg att de gav tillförlitliga resultat.
 

Nu kan det däremot vara ett nytt system på gång som kan hjälpa till att bedöma förares lämplighet i trafiken. Vid Örebro universitet har man  inlett tester där bilförare bär specialutvecklade glasögon som kan spåra ögonens rörelser. Detta kombineras med artificiell intelligens som fått svenska trafikregler inprogrammerade och sedan genererar en rapport till läkaren. Denne kan därefter avgöra om föraren är lämplig i trafiken eller inte.


– Det är fortfarande läkaren som ska fatta beslutet, men med hjälp av AI-systemet får läkaren ett intelligent verktyg för att ta fram data så den kan göra en objektiv utvärdering. Jag hoppas att det ska leda till ökad trafiksäkerhet och bidra till nollvisionen i trafiken. Den mänskliga aspekten är också viktig, att människor som inte behöver sluta köra bil heller inte ska tvingas att göra det, säger Ravi Chadalavada, doktorand vid Örebro Universitet och en av de ansvariga bakom projektet.


Testerna sker i samarbete med Geriatriska kliniken vid USÖ, Trafikverket, Statens väg- och trafikforskningsinstitut, samt två trafikskolor, en i Örebro och en i Umeå. Arbetet pågår under sju månader och avslutas i mars 2022.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.