Miljöorganisationen Gröna bilister presenterar nu årets utmärkelse, som delas ut för att lyfta fram bilar med hög säkerhet och låg klimatpåverkan.
Jurygrupper med barnfamiljer, seniorer, miljöchefer på företag och motorjournalister har fördelat poäng mellan 41 nominerade modeller.
För tredje året i rad kniper Volkswagen Passat TSI EcoFuel förstaplatsen. Gasbilen lovordas för sin höga säkerhet, stora utrymmen och små utsläpp.
– Stort grattis till Volkswagen som än en gång visat att det går att köra på gas med stora klimatvinster utan att göra avkall på vare sig prestanda, komfort, säkerhet eller utrymmen, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna bilister.
Saab på tredje plats
För att bli nominerad krävs ett krocktestbetyg på fem stjärnor i Euro NCAP, antisladdsystem som standardutrustning och CO2-utsläpp under 120 gram/km. Utsläppskravet för bensin- och dieselbilar gäller bränslets hela produktionskedja, vilket i praktiken innebär 106 respektive 104 gram/km.
Bilarna måste därtill vara tillgängliga för beställning och kunna levereras senast 31 augusti. För att underlätta introduktionen av elbilar kräver Gröna bilister i år endast fyra stjärnor i Euro NCAP för denna fordonstyp, ett krav som justeras uppåt nästa år.
Volkswagen placerade sig också plats nummer två med familjebussen Touran TSI, också den gasdriven. Därefter följer Saab 9-3 Trifuel som kan köras på gas, etanol och bensin.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat TSI EcoFuel?
Jurygruppenna röstade enligt följande:
Miljöchefer:
1. Volvo C30 Electric (el)
2. Volkswagen Passat TSI EcoFuel (gas/bensin)
3. Saab 9-3 Trifuel (gas/etanol/bensin)
Motorjournalister:
1. Saab 9-3 Trifuel (gas/etanol/bensin)
2. Volkswagen Passat TSI EcoFuel (gas/bensin)
3. Fiat 500 Twinair (bensin)
Barnfamiljer:
1. Volkswagen Passat TSI EcoFuel (gas/bensin)
2. Audi A4 TFSI (etanol) och Volkswagen Touran TSI EcoFuel (gas/bensin)
65+:
1. Volkswagen Touran TSI Ecofuel (gas)
2. Audi A4 TFSI (etanol)
3. Ford Focus Flexifuel (etanol)
Totalt:
1. VW Passat TSI EcoFuel (gas/bensin)
2. Volkswagen Touran TSI Ecofuel (gas)
3. Saab 9-3 Trifuel (gas/etanol/bensin)
4. Volvo C30 Electric (el)
5. Audi A4 (etanol):
6. Fiat 500 Twinair (bensin)
6. Ford Focus Flexifuel (etanol)
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1,4 TSI - problemmotor. Mycket krångel.
Kamkedjan har orsakat en del problem (alla remhatare har fått sig en törn), har VW löst detta så är denna motor både mustig, snål och miljövänlig.
Volvo V70 drar 50% mer gas än Passaten kombi...
VW har lyckts igen. VW liksom tyskarna kan verkligen bygga kvalitetsbilar. Att SAAB är på tredje plats är kul och det är ju inte undra på då SAAB:en kan köras på en mix av dessa tre bränslen. Etanol, bensin eller gas. Det är ju väldigt smart eftersom då kan man tanka det som för stunden är billigast. Kan också berätta att inom 5 år är VAG största bilproducent i världen, sägs det. Bra arbete, hög kvalitet och en bra produktportfölj, det är VAG de´!
Får gratulera mitt ex och hennes nuvarande. De äger en dylik tingest med DSG-låda som fungerar utan problem. Synd bara att servicen inte håller samma klass...
Har en med manuell låda, Masters- och dragpaket. Är jättenöjd förutom två små saker:
Har stora fötter och det är TRÅNGT vid gaspedalen. Lätt att få med sig bromsen på sidan av skon.
Ibland kan det vara klurigt med dragläget när man svänger ut från jobbet rätt ut i bilkön på leden. Tycker karaktäristiken andrar sig lite. Kanske när den växlar från bensin till gas, vad vet jag.
Jag ämnar inte klaga på bilen. Kanske ett utmärkt val för de som kör mycket och i trakter där det det finns gastappar. Och ofta behöver släpa omkring en massa skrymmande utöver sej själva. Och har en god ekonomi. Eller offrar annan livskvalitét till förmån för komfortabelt bilåkande. Dock vill jag jag klaga på nötterna i Gröna Bilister, som alltid hamnar långt från helhetstänkande och vanliga människors villkor. Det miljöbästa är att behålla sin måttligt stora 1990-tals bil. Och hyra annat vid behov.
"Gröna Bilister"
Sluta ta dem på allvar.
Känns inte som det är någon större bedrift. Man måste bara sitta i den sitsen att man säljer tillräckligt många bilar (främst firmabilar) till lagom pris. Men ändock är det ju en bra idé och de andra på marknaden som säljer kvantiter får väl skylla sig själva att de inte hoppar på tåget.
En stor nackdel med gas dock. I Linköping har de det då bussarna kör på det. Ibland luktar det mat. Men stuntals (rätt ofta) stinker det gammalt ruttet pappersbruk från anläggningen där de gör gasen. Vidrig doft. Känns som de får jobba lite på det, annars kommer framtidens storstäder lukta ruttna sopor.
Kul med Saab på tredje plats...någon som funderat på att köpa en sådan? ...Någon som faktiskt i så fall fått den levererad i år efter Juni?
Men som sagt: kul för Saab d.v.s om de kan tillverka några bilar till den enorma skara människor som väntar på dem.
Den funkar inte där jag bor, det finns ingenstans att tanka gas inom rimlig räckvidd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.