Nästa artikel
Parkeringsappar kritiseras av Konsumentverket
Nyheter

Parkeringsappar kritiseras av Konsumentverket

Publicerad 2024-03-21 09:35 (uppdaterad 2024-03-21 10:11)
Easypark och Aimo Park har formuleringar i sina avtal som är oskäliga, enligt Konsumentverket.

Parkeringsbolagen Easypark och Aimo Park får bakläxa av Konsumentverket. Anledningen är att de ställer krav i avtalsvillkoren som de inte får ställa.

Först ut är Easypark som kräver att reklamation och uppsägning om kunden är missnöjd måste göras skriftligt och senast inom 60 dagar från att tjänsten tecknades.

Hos konkurrenten Aimo Park finns också krav i avtalet på att en uppsägning måste göras skriftligen. Men Konsumentverket hänvisar till flera domar i Marknadsdomstolen som visar att den typen av krav klassas som ”oskäliga” – en uppsägning ska kunna göras även på andra sätt.

I Easyparks avtal står dessutom att en eventuell tvist som går till domstol kan prövas av Stockholms tingsätt som första instans. Det tycker Konsumentverket är oskäligt eftersom det kan innebära att kunden får betala extrakostnader för att driva en process långt hemifrån.

Vi Bilägare har sökt Aimo Park för en kommentar utan resultat. Easypark uppger sig ha en dialog om ärendet med Konsumentverket men har i övrigt inga kommentarer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2024-03-22 08:41 gmogmo skrev: lsoderlund…
  • 2024-03-21 11:17 lsoderlund skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.