Fordon rankas baserat på hur rena de är för att hjälpa bilköpare att göra miljösmarta val.
Huvudstäderna i Storbritannien och Frankrike har kommit på en ny taktik för att minska utsläppen. Paris och London ska införa en betygsskala för nya bensin- och dieselbilar baserat på hur mycket de släpper ut. Med en webbaserad sökmotor ska bilköpare från och med i höst kunna gå in och titta hur mycket avgaser och skadliga partiklar bilmodellen de är intresserade av ger ifrån sig.
Testerna utförs i verkliga trafikförhållanden av miljöorganisationen ICCE (International Council for Clean Transportation), vilka var med och avslöjade Volkswagens dieselskandal 2015.
– Det kommer att sätta stopp för hemlighetsmakeriet i officiella utsläppstest och hjälpa bilköpare att köra ett välinformerat val, säger Sadiq Khan, borgmästare i London i ett uttalande.
– Detta är en väckarklocka för biltillverkare att de måste agera nu. Innevånare i världens storstäder kräver ren luft att andas och det här betygssystemet kommer att vara nyckeln till att uppnå det, säger Anne Hidalgo, borgmästare i Paris.
Betygssystemet blir ett lokalt komplement till det tuffare körcykelprov som EU inför i höst. Med start i september 2017 ska nya bilmodeller certifieras enligt WLTP, året efter alla nya bilar. Den nya körcykeln (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) ersätter dagens hårt kritiserade NEDC (New European Driving Cycle), vilken enbart mäts under kort tid i laboratorium. I WLTP mäts bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i testbänk under en längre tid och med fler moment. Dessutom tillkommer testdelen RDE (Real Driving Emissions). I RDE mäts utsläpp av kväveoxider och partiklar under körning ute i verklig trafik. Även RDE börjar användas i testandet i höst och från 2019 måste alla nya bilmodeller klara gränsvärdena.
Diskutera: Vad tycker du om att storstäder inför egna betygssystem på bilar?
Testerna utförs i verkliga trafikförhållanden av miljöorganisationen ICCE (International Council for Clean Transportation), vilka var med och avslöjade Volkswagens dieselskandal 2015.
– Det kommer att sätta stopp för hemlighetsmakeriet i officiella utsläppstest och hjälpa bilköpare att köra ett välinformerat val, säger Sadiq Khan, borgmästare i London i ett uttalande.
– Detta är en väckarklocka för biltillverkare att de måste agera nu. Innevånare i världens storstäder kräver ren luft att andas och det här betygssystemet kommer att vara nyckeln till att uppnå det, säger Anne Hidalgo, borgmästare i Paris.
Betygssystemet blir ett lokalt komplement till det tuffare körcykelprov som EU inför i höst. Med start i september 2017 ska nya bilmodeller certifieras enligt WLTP, året efter alla nya bilar. Den nya körcykeln (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) ersätter dagens hårt kritiserade NEDC (New European Driving Cycle), vilken enbart mäts under kort tid i laboratorium. I WLTP mäts bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i testbänk under en längre tid och med fler moment. Dessutom tillkommer testdelen RDE (Real Driving Emissions). I RDE mäts utsläpp av kväveoxider och partiklar under körning ute i verklig trafik. Även RDE börjar användas i testandet i höst och från 2019 måste alla nya bilmodeller klara gränsvärdena.
Diskutera: Vad tycker du om att storstäder inför egna betygssystem på bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I ena änden en miljöorganisation som mäter utsläpp. I andra änden mäter EU utsläppsnivåer kraftigt påverkade av bilindustrins lobbying. Ska vi tro att de verkliga utsläppen ligger någonstans mitt i mellan.
Detta är en bra idé tycker jag. Man kan som presumtiv bilköpare kolla upp betyget på olika bilmodeller.
Att använda orden "hur rena de är" och "miljösmarta" kanske inte är helt rätt när vi pratar om skadliga utsläpp. En bil kommer aldrig att vara varken ren eller miljösmart, hur mycket man än önskar det. Skitig och miljöpåverkan kanske är mer lämpade ord.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.