Madrid är en av de fyra städer som valt att införa förbud mot dieselbilar 2025.
2025 är det slut med dieselbilar på gatorna i Mexico City, Paris, Madrid och Aten.
På miljökonferensen C40 som genomfördes i Mexiko i förra veckan kom borgmästarna i fyra av världens största städer överens om att förbjuda dieselfordon i Mexico City, Paris, Madrid och Aten 2025. Detta för att tackla problemen med luftföroreningar.
Enligt världshälsoorganisationen WHO dör tre miljoner människor till följd av förgiftad luft varje år, och dieseln är en stor bov i dramat. Dieselfordon släpper ut två hälsofarliga saker: kväveoxider och partiklar. Kväveoxiderna kan bidra till att marknära ozon bildas, vilket i sin tur kan ge andningssvårigheter. Partiklarna som släpps ut kan också ge ökad risk för lungcancer.
Diskutera: Borde fler städer förbjuda dieselfordon?
Enligt världshälsoorganisationen WHO dör tre miljoner människor till följd av förgiftad luft varje år, och dieseln är en stor bov i dramat. Dieselfordon släpper ut två hälsofarliga saker: kväveoxider och partiklar. Kväveoxiderna kan bidra till att marknära ozon bildas, vilket i sin tur kan ge andningssvårigheter. Partiklarna som släpps ut kan också ge ökad risk för lungcancer.
Diskutera: Borde fler städer förbjuda dieselfordon?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I Sverige är ett sånt förbud överdrivet. Men äldre dieselfordon borde kanske förbjudas i storstadsområden eller i alla fall under vintern där. För när det är minusgrader och vindstilla så blir det extra illa.
Redan om åtta år, finns det överhuvudtaget några dieselbilar att köpa då.
Början till slutet för Dieselbilen men hur gör man med transporter? Jag antar att även lastbilar blir förbjudna då.
Dieseldöden ry(c)ker allt närmare. De fyra städerna lär knappast vara de enda, utan fler lär garanterat följa och då är dieseln nere för räkning ganska snabbt. Det är inte säkert att det bara begränsas till städer utan kan komma att omfatta större områden och regioner. Åtta år är inte heller speciellt lång tid utan bara två "normala" bilbytesperioder. Det lär ganska snabbt avspegla sig på andrahandsvärdet. Att köpa ny diesel idag kan bli en rejäl förlustaffär nästa gång bilen ska bytas in. Redan 2021-2022 kan dieselförsäljningen helt börja upphöra för att bilägarna ska slippa få stå där med en osäljbar och förbjuden bil år 2025.
Visst kan fler städer få förbjuda dieselbilar men förbjud då även bensindrivna bilar. De släpper också ut partiklar. Ju mindre desto farligare...
Diesel kommer att vara med även i framtiden för man kan köra med annat än vanlig diesel. Bensinare får väl sina filter i början av 2017 och dieslarna får bättre (99,99% i verkliga förhållanden) NOx-rening 2018(?) så dom kommer att fungera perfekt i fortsättningen också men politikerna kan ju ställa till det för diesel för dom förstår ju sej inte på någonting, om det är som vanligt?
Mattse @ Åtta år är inte två utan en halv bilgeneration i Sverige.
Peugo @ Oavsett vilket dieselbränsle som används blir utsläpp av kväveoxider lika stort.
Partikelfilter behövs bara på direktinsprutade motorer. Därför kommer direktinsprutade bensinmotorer inte att tillverkas i framtiden.
snabb95 - Mattse sa 2 bilbytes-perioder och det stämmer nog rätt väl för många av oss nybils-köpare.
Ett steg mot renare storstäder välkomnas.
Sen är ju rökning frivilligt, det är väl knappast förgiftad luft.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.