Den italienska superbilstillverkaren Pagani har inga planer på att ställa om till eldrift. Det säger företagets vd och grundare Horacio Pagani i en intervju med tidningen Autocar.
Han säger till tidningen att han år 2018 gav en grupp medarbetare i uppgift att titta på företagets möjligheter att ta fram eldrivna bilar.
– Men under de fyra åren hittade vi inget intresse på superbilsmarknaden, säger han.
Horacio Pagani har flera invändningar mot elbilar. Dels menar han att de är för tunga och att en eldriven Pagani skulle behöva ett 600 kilo tungt batteri, vilket skulle öka vikten på företagets kolfiberbyggen betydligt.
Han menar också att de saknar känsla – och att de har för mycket prestanda.
– Jag äger själv en Tesla för att förstå elbilar, och det är inte nödvändigt att ha så mycket prestanda i dem, säger han till Autocar.
Utmaningen, menar han, är att skapa en elbil som förmedlar samma känsla som en bil med förbränningsmotor. Pagani vill inte göra bilar som bara har bra prestanda utan att ”ge känslor till föraren”.
– Idealet hade varit att göra en lätt bil, men det är den stora utmaningen. Drömmen hade varit en 1 300 kilo tung elbil, men det är inte möjligt, säger Horacio Pagani.
Företagsgundaren ifrågasätter också klimatnyttan med att en så liten biltillverkare ställer om till eldrift, när ”90 procent av all energi produceras på ett dåligt sätt”.
Pagani har länge använt V12-motorer från Mercedes i sina bilar – och planerar att fortsätta med det.
Märkets senaste modell, den racingfokuserade Huayra R, har en V12-motor som utvecklar 850 hästkrafter vid 9 000 r/min – helt utan överladdning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 20 juli 2022 Raphael skrev: Jag är i…
- 19 juli 2022 Jag är i sommarstugan nu…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.